سنبله 05, 1403 16:26 Asia/Kabul

یک شرکت خصوصی در شهرک صنعتی هرات می گوید با اختراع چندین دستگاه تولیدی سهولت‌های زیادی را در بخش زراعت برای دهقانان به وجود آورده است.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، عبدالقدیر عظیمی رییس این شرکت می‌گوید که 15 دستگاه جدید را به خاطر ایجاد تسهیلات بیشتر در کار کشاورزی اختراع و به بازار عرضه کرده‌اند.

وی با اشاره بر اینکه تمامی اختراعات را انجنیران/مهندسان داخلی انجام می دهند اظهار داشت: صفر تا صد مواد به کار رفته در ساخت این ماشین‌ آلات کشاورزی در داخل افغانستان و به ابتکار انجنیران داخلی تولید شده است.

رئیس این شرکت خاطرنشان کرد که تا کنون 15 نوع ماشین در این شرکت اختراع شده و در دسترس کشاورزان قرار گرفته است.

از سوی دیگر محمدرفیع امینی مخترع این ماشین آلات کشاورزی می گوید دستگاه های تولیدی در این شرکت نسبت به محصولات مشابه خارجی از کیفیت بهتری برخوردار است و قیمت ارزان‌تری دارد.

امینی حمایت مسئولان حکومتی و مردم از چنین فعالیت های اقتصادی را در توسعه کار تولید و صنعت ارزشمند دانسته و تصریح می کند: بزرگترین ویژگی این صنایع استفاده از مواد خام موجود در افغانستان می باشد که سرآغاز رونق اقتصادی است.

مسئولان شرکت می‌گویند تاکنون بیش از 300 هزار دالر به خاطر ایجاد این شرکت صنعتی هزینه شده است.

ماشین میکسر مرغ‌داری، دستگاه پاک کن شالی و گندم، تصفیه‌کن زغال سنگ، آسیاب سنگ شکن، میوه خشک کن، ماشین علف خرد کن و چندین نو‌ع ماشین دیگر از جمله اختراعات و ابتکارات این شرکت در هرات است.

در همین حال مقام های محلی در هرات ضمن اعلام حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی در امر توسعه فعالیت های اقتصادی در کشور می گویند: حمایت از سرمایه گذاری، تسهیلات برای تاجران و صنعتگران، برداشتن موانع از سر راه تولید و هم چنین بازاریابی برای محصولات تولیدی افغانستان از برنامه های اساسی حکومت می باشد.

مولوی حیات الله مهاجر فراهی معاون والی هرات در این باره گفت:«هدف اساسی حکومت این است که زمینه را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی آماده کند. بعضی از کارها این‌گونه است که به چندین اداره حکومتی ارتباط می گیرد و باید در این اداره ها طی مراحل گردد. به خاطر اینکه سرمایه گذاران با مشکلی روبه رو نشوند و کار سریع‌تر انجام شود کمیته اقتصادی در هرات فعال شده که شامل همه نمایندگان بخش های اقتصادی  حکومتی و خصوصی می باشد و تا کنون چندین طرح توسعه فعالیت های اقتصادی به این کمیته سپرده شده است که در حال بررسی می باشد.»

اتاق صنایع و معادن ولایت هرات نیز کارکرد این شرکت را در بخش تولیدات و اختراعات، رضایت بخش عنوان نموده و از سهولت ها در بخش صادرات آن به سایر ولایات کشور خبر داده است.

ابتکار جوانان قندوزی در طراحی و ساخت یک نرم افزار مالی

بانوی افغان دومین اختراع پزشکی خود را در اتحادیه اروپا ثبت کرد

کلیدواژه