ادامه واکنش‌ها به سرنوشت هواپیماهای نظامی افغانستان؛ غنی و صالح متهم به خیانت ملی
(last modified 1403-06-07T13:33:13+00:00 )
سنبله 07, 1403 18:03 Asia/Kabul
  • ادامه واکنش‌ها به سرنوشت هواپیماهای نظامی افغانستان؛ غنی و صالح متهم به خیانت ملی
    ادامه واکنش‌ها به سرنوشت هواپیماهای نظامی افغانستان؛ غنی و صالح متهم به خیانت ملی

در ادامه واکنش‌ها به سرنوشت طیاره‌ها و چرخبال‌های افغانستان که پس از سقوط به تاشکند منتقل شده بودند، منتقدان غنی و صالح را در این باره به خیانت متهم می‌کنند.

به گزارش رادیو دری، ظاهر قدیر نماینده پیشین مردم ننگرهار در پارلمان افغانستان درباره تصمیم آمریکا مبنی بر باقی ماندن چرخبال ها و طیاره های ارتش حکومت پیشین افغانستان در ازبکستان، اشرف غنی و امرالله صالح را به خیانت متهم کرد.

قدیر گفت: خیانت ملی غنی و صالح هرگز بخشیده نخواهد شد. اگرچه ارگ از سقوط کابل کاملاً آگاه بود اما امرالله صالح با کمک چند ژنرال بی‌سواد، ثروت ملی را که با خون افغان‌ها به دست آمده بود به دستور ایالات متحده به ازبکستان تسلیم کرد.

وی ادامه داد: ازبکستان نسبت به سایرین روابط بهتری با افغانستان دارد؛ با توجه به این روابط، آن کشور باید ثروت ملی افغان ها را به صورت امن به افغان ها بسپارد و قانوناً هیچکس حق تصاحب ثروت ملی یک کشور را ندارد.

همچنین محمدصادق عاکف مهاجر سخنگوی وزارت امر به معروف ونهی از منکر حکومت سرپرست افغانستان در واکنش به این خبر گفته است: «شاهنواز تنی یک هواپیما را از کشور خارج کرده بود، در صفحات تاریخ همیشه به عنوان یک خائن نوشته می شود اما این مردم که ده ها هواپیما را به تاجیکستان و ازبکستان بردند، هنوز اطلاعاتی راجع به آنها نیست که چه کسی چگونه و چرا آنها را برده‌اند، اما بی‌شرم هنوز هم شعارهای استقلال سر می‌دهند و خود را قهرمان می دانند.»

جاناتان هنیک سفیر آمریکا در ازبکستان روز دوشنبه به رسانه‌های ازبکستانی گفت که تاشکند و واشنگتن در مورد سرنوشت هواپیماهای ارتش پیشین افغانستان به توافق رسیدند.

براساس این توافق،  ۴۶ هواپیما و چرخبال نظامی در ازبکستان باقی خواهد ماند.

سفیر آمریکا به رسانه‌ها گفت که این هواپیماها هیچ‌گاه متعلق به ارتش افغانستان نبوده بلکه برای آمریکا بوده که در اختیار ارتش افغانستان قرار گرفته است.

پس از سقوط افغانستان در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ خلبان های افغانستان به همراه این ۴۶ هواپیمای نظامی به ازبکستان فرار کردند.

گفتنی است این توافق درحالی صورت می‌گیرد که طالبان مدعی است این هواپیماها برای افغانستان است و باید بازگردانده شود.

کلیدواژه