مسدود شدن گذرگاه تورخم بین پاکستان و افغانستان به دلیل اعتراضات داخلی پاکستان است
(last modified 1403-06-14T09:09:45+00:00 )
سنبله 14, 1403 13:39 Asia/Kabul
  • مسدود شدن گذرگاه تورخم بین پاکستان و افغانستان به دلیل اعتراضات داخلی پاکستان است

عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت ننگرهار افغانستان گفت: مسدود شدن گذرگاه تورخم بین پاکستان و افغانستان به دلیل اعتراضات داخلی پاکستان است.

مخلص احمد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ننگرهار با یادآوری اینکه از حدود دو هفته قبل راه حمل و نقل و ترانزیت از پیشاور پاکستان تا گذرگاه تورخم به سمت افغانستان در منطقه ای نزدیک به تورخم مسدود شده، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موجود دلیل این امر اعتراضات داخلی پاکستان و نارضایتی مردم این منطقه از حکومت پاکستان است.

وی افزود: اقوام و مردم منطقه کوکی خیل مشکلاتی با حکومت پاکستان و خواسته هایی از آن دارند،  هفته گذشته هم دوبار با مسوولان حکومتی نشست داشتند اما به توافق نرسیدند.

گفتنی است معترضان در کوکی‌خیل که جاده اصلی را بسته‌اند، خواستار بازگشت خانواده‌های آواره‌ای هستند که براثر عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه شبه‌نظامیان در مناطق قبایلی، آواره شده‌اند.

به گفته مخلص احمد این مردم بر اساس یک سنت دیرینه زمانی که به اعتراضات شان رسیدگی نشود اقدام به مسدود کردن راه ها کرده و از این طریق خواسته های خود را به حکومت اعلام می کنند.

این فعال اقتصادی افغانستانی عنوان کرد: نمایندگان تاجران افغانستانی با مسوولان مربوطه پاکستانی و اتاق تجارت پاکستان گفت و گو کرده اند و آن ها هم گفته اند دلیل مسدود شدن راه و گذرگاه اعتراضات مردم این منطقه است.

وی بیان کرد که اتاق های مشترک تجارت افغانستان و پاکستان در کابل، کراچی و پیشاور هم از حکومت پاکستان و مردم محلی خواسته اند که با تفاهم به این مشکل پایان دهند. حتی مردم برخی مناطق دیگر پاکستان از آن ها خواسته اند که مشکلات خود را با حکومت پاکستان از طریق گفت و گو و تفاهم حل و راه را باز کنند.

این عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت ننگرهار با اشاره به نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه حکومت پاکستان از مسایل تجاری با افغانستان به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می کند، گفت: ما بارها درخواست کرده ایم که مسوولان در پاکستان و افغانستان در زمان برخورد با مشکلات سیاسی، تجارت و مردم را قربانی اهداف سیاسی خود نکنند زیرا چنین اقداماتی علاوه بر ملت ها به حکومت ها هم ضربه می زند، بنابراین برای مشکلات سیاسی باید از طریق گفت و گو و تفاهم راه حل های سیاسی پیدا کنند.

مخلص احمد در مورد گسترش فعالیت های تجاری و ترانزیتی گذرگاه حیرتان بین افغانستان و ازبکستان و توافق روی صادرات میوه های تازه افغانستان از آن طریق به آسیای میانه و تاثیر آن بر تجارت بین افغانستان و پاکستان هم اظهار کرد: پاکستان با اقدامات محدود کننده بر افغانستان باعث ضرر و خسارت به خود می شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تا چند سال قبل بازارهای افغانستان مملو از محصولات و تولیدات پاکستانی بود اما به مرور زمان این محصولات در بازارهای افغانستان کاهش قابل توجهی یافته و محصولات و تولیدات ایرانی جایگزین آن ها شده که علت آن هم محدودیت هایی می باشد که پاکستان در ارتباط با رفت و آمدها، راه ها و گذرگاه ها ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: به هر صورت اگر محدودیت های پاکستان برای تاجران افغانستان ادامه پیدا کند آنان به فکر راه های جایگزین برای تجارت خواهند افتاد.

 

کلیدواژه