سنبله 20, 1403 17:24 Asia/Kabul
  • وزارت خارجه آمریکا: توافق دوحه طالبان را به قوی ترین موقعیت رساند
    وزارت خارجه آمریکا: توافق دوحه طالبان را به قوی ترین موقعیت رساند

وزارت خارجه امریکا در بیانیه ای، با انتقاد از توافق دوحه اعلام کرد: با اجرای این توافقنامه، طالبان به قوی‌ترین موقعیت خود در 20 سال اخیر دست یافتند.

به گزارش رادیو دری؛ وزارت خارجه امریکا در واکنش به گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در مورد خروج از افغانستان، توافقنامه دوحه را که میان دولت ترامپ و طالبان امضا شده بود، معیوب خوانده و افزوده است: پس از توافقنامه دوحه، دولت بایدن با طالبانی قدرتمندتر و جسورتر از گذشته روبه‌رو شده بود.

در این بیانیه آمده است: به‌عنوان بخشی از این توافق، امریکا دولت پیشین افغانستان را مجبور کرد که پنج هزار زندانی طالبان، از جمله چندین فرمانده ارشد این گروه را آزاد کند که در پی آن، طالبان به قوی‌ترین موقعیت خود در 20 سال اخیر دست یافتند.

وزارت خارجه امریکا تصریح کرده است: توافقنامه دوحه، تلاش‌های واشنگتن برای پایان دادن به جنگ از راه مذاکرات میان افغان‌ها را مختل کرد و تأثیر مخربی بر دولت افغانستان و ارتش این کشور داشت.

در ادامه این بیانیه اظهار شده است: پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده هرگز آسان نبود، اما رئیس جمهور بایدن این تصمیم دشوار و ضروری را برای پایان دادن به جنگ 20 ساله این کشور گرفت.

بر اساس این بیانیه، وزارت امور خارجه امریکا، از سه سال پیش به این‌سو، تقریباً 20 هزار صفحه اسناد را در مورد خروج این کشور از افغانستان در اختیار کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده قرار داده  و 9 جلسه توجیهی سطح بالا را برای کمیته‌ها و اعضای کنگره برگزار کرده و 15 مقام ارشد را برای مصاحبه‌های رونویسی‌ شده در اختیار کارکنان و اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان قرار داده است.

این بیانیه می افزاید: همچنین افزون بر این اقدامات، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا نیز 14 بار در مورد خروج از افغانستان در برابر کمیته‌های کنگره این کشور شهادت داده است.

مجلس نمایندگان امریکا همواره از دولت بایدن برای نحوه خروج از افغانستان انتقاد کرده است.

متقی: آمریکا هزار و 700 بار توافق دوحه را نقض کرد

مکنزی: اگر آمریکا به توافق دوحه پایبند می‌ماند از آن نتایج بهتری می‌گرفت

کلیدواژه