سنبله 21, 1403 12:52 Asia/Kabul

چندین پروژه اقتصادی از جمله «تاپی» امروز با حضور مقام های ارشد حکومتی افغانستان و ترکمنستان در ولایت هرات افتتاح می شود.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات با اشاره به اینکه تمامی آمادگی ها به منظور افتتاح پروژه های «انتقال گاز از ترکمنستان و از طریق افغانستان و پاکستان به کشور هند، توسعه خط ریلی بین ترکمنستان و افغانستان، اتصال فیبر نوری و انتقال برق از ترکمنستان به افغانستان» گرفته شده و قرار است که با حضور مسئولان ارشد حکومتی 2 کشور کار عملی این پروژه ها در داخل خاک افغانستان آغاز گردد.

مولوی احمدالله متقی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات گفت: تاپی یکی از پروژه ها مهم اقتصادی در سطح منطقه می باشد که با اجرایی شدن این طرح انقلاب اقتصادی در کشورهای عضو تاپی به وجود خواهد آمد.

اگرچه گمانه زنی هایی وجود دارد که در مراسم افتتاح کار این پروژه ها  مولوی هبت الله آخندزاده رهبر حکومت طالبان که به هرات سفر کرده است اشتراک نماید اما مقام های محلی در هرات در این باره چیزی نگفتند.

 رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات به حضور مقام هایی از افغانستان در مراسم افتتاح کار «تاپی» در کشور اشاره کرد و گفت: هم زمان با آغاز کار تاپی ، پروژه های دیگری مانند اتصال فایبرنوری، راه آهن و برق نیز روی دست گرفته می شود.

شهروندان هرات نیز آغاز کار پروژه های اقتصادی در افغانستان را نیاز اساسی مردم دانسته و می گویند: این طرح ها برای هزاران تن از مردم ایجاد اشتغال می کند که از یک سو باعث شکوفایی اقتصادی کشور می شود و از سوی دیگر مانعی بر سر راه مهاجرت ها و فرار جوانان از کشور خواهد بود.

«تاپی» یا خط لوله انتقال گاز از کشور ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند در سال 1396 خورشیدی با حضور رهبران کشورهای عضو تاپی افتتاح شد اما کار عملی این پروژه در افغانستان انجام نشد .

آمادگی‌‌ برای افتتاح پروژه تاپی؛ دیدار متقی با وزیر خارجه ترکمنستان

بهره برداری از طرح تاپی هرات را در روز چهارشنبه تعطیل کرد

ملاحسن آخند برای افتتاح پروژه تاپی به ترکمنستان رفت

کلیدواژه