سنبله 21, 1403 18:10 Asia/Kabul
  • طرح خط گاز تاپی در ترکمنستان به بهره برداری رسید
    طرح خط گاز تاپی در ترکمنستان به بهره برداری رسید

طرح خط لوله گاز تاپی به همراه شماری از طرح های عمرانی دیگر امروز با حضور رئیس کابینه طالبان، رهبر ملی ترکمنستان و رئیس جمهوری این کشور در مرو ترکمنستان به بهره برداری رسید.

به گزارش رادیو دری؛ کار ساخت خط لوله گاز تاپی در ترکمنستان امروز به طور همزمان با  آغاز اجرای این طرح در خاک افغانستان به بهره برداری رسید.

ملا محمد حسن آخند در مراسم بهره برداری از  این طرح مهم انرژی که  به طور مستقیم در هرات پخش می شد گفت: امروز روزی است که سال‌ها برای آن انتظار کشیدیم و بعد از سپری کردن مشکلات و سختی‌ها زمینه افتتاح آن محقق شد.

ملامحمد حسن آخند در مراسم بهره برداری از تاپی در مرو

رئیس کابینه طالبان، افتتاح همزمان خط لوله گاز  تاپی در کنار دیگر طرح های انرژی را  نمایانگر نیت نیک و سیاست عاقلانه رهبر ملی ترکمنستان و سایر مسوولان این کشور خواند و افزود:  این طرح ها دوستی میان افغانستان و ترکمنستان را بیشتر می‌کند و به ملت‌های دو کشور منفعت‌های فراوان خواهند رساند.

رهبر ملی ترکمنستان نیز در این مراسم، امروز را روزی تاریخی برای افغانستان و ترکمنستان خواند و اظهار کرد: روابط افغانستان و ترکمنستان تاریخی است، احترام متقابل، برابری، برادری و حسن همجواری میان دو کشور نمونه‌ ای برجسته است و در آینده این روابط بیشتر از پیش گسترش خواهد یافت.

قربان قلی بردی محمداف افزود: همکاری ها میان ترکمنستان و گروه طالبان در عرصه‌های حمل ونقل، مخابرات، انرژی و سایر عرصه‌ها، برای افغانستان منفعت زاست و نمونه دوستی حقیقی و گشایش صفحه ای جدید در روابط دو کشور است.

رهبر ملی ترکمنستان تصریح کرد: این طرح ها در توسعه اقتصادی، رشد صنعت و حیات اجتماعی افغانستان تاثیر مثبتی دارد، برای 12 هزار افغان زمینه کار فراهم می‌شود و هر سال برای افغانستان حدود یک میلیارد دلار عواید خواهد داشت، ضمن اینکه با استفاده از مسیرهای ایجاد شده آسیای مرکزی و جنوبی متصل می شود و محصولات ما به کشورهای اروپایی انتقال می‌یابد.

سردار بردی محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان  نیز در این مراسم در سخنانی از طریق ویدیو کنفرانس گفت: روابط دوستانه، برادرانه و حسن همجواری میان افغانستان و ترکمنستان در حال توسعه است و اجرای این طرح ها نه تنها برای منافع دو کشور، بلکه برای منفعت منطقه اهمیت بسزا دارد.

خط لوله تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می دهد، 1821 کیلومترطول دارد و ظرفیت انتقال سالانه آن 33 میلیارد متر مکعب است.

عواید سالانه افغانستان از  ترانزیت گاز در این مسیر  400 میلیون دلار خواهد بود.

طرح توسعه بندر تورغندی که شامل دو مرحله ساخت خط آهن از هرات تا صنوبر به طول 22 کیلومتر و ساخت هنگرها، تاسیسات و خط آهن فرعی است با هزینه‌ای حدود 40 میلیون دلار اجرا می شود.

طرح «تاپ» یا انتقال برق از ترکمنستان به افغانستان و پاکستان در قالب بهره برداری از سب استیشن(پست برق) نورالجهاد از دیگر طرح های افتتاح  شده در هرات بود.

این طرح با هزینه 35 میلیون و  392 هزار دلار با حمایت مالی شرکت برشنا به بهره برداری رسید.

با افتتاح این سب استیشن، برق هرات از 110 ولت به 220 ولت افزایش می یابد و  مشکلات مردم و شهرک صنعتی هرات در زمینه برق رفع خواهد شد.

با بهره برداری این طرح، برق ولایت هرات تامین می شود.

ساخت پل برای عبور قطار به طول  ۱۷۶،۸ متر در گذرگاه سرحد آباد، ساخت دستگاه کمپرسور گاز منطقه شاتلیق،  طرح خط فیبر نوری در مسیر سرحد آباد ـ هرات  از دیگر طرح هایی بود که امروز در هرات کلید خورد.

رئیس کابینه طالبان و رهبر ملی ترکمنستان در مرو 
  حضور مقامات طالبان در هرات برای بهره برداری از طرح تاپی

 

 

بهره برداری از طرح تاپی هرات را در روز چهارشنبه تعطیل کرد

پروژه تاپی؛ گامی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در افغانستان

ملاحسن آخند برای افتتاح پروژه تاپی به ترکمنستان رفت

کلیدواژه