سنبله 30, 1403 16:54 Asia/Kabul
  • چین: «دیپلماسی میکروفونی» چاره مشکلات افغانستان نیست
    چین: «دیپلماسی میکروفونی» چاره مشکلات افغانستان نیست

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد از طالبان و جامعه جهانی خواست در حمایت از حقوق زنان و دختران و روند بازسازی افغانستان، به دور از «دیپلماسی میکروفونی» باهم تعامل کنند.

به گزارش رادیو دری، فو کونگ نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در نشست اخیر شورای امنیت این سازمان از حکومت طالبان خواست تا به نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی توجه کند و اقداماتی را برای حمایت مؤثر از حقوق اولیه زنان و دختران افغانستان انجام دهد.

وی با تأکید بر لزوم تعامل با هیأت حاکمه افغانستان برای حل مشکلات این کشور افزود: در این میان باید متوجه باشیم که حقوق و منافع زنان در خلأ محقق نمی‌شود و «دیپلماسی میکروفونی» کمکی به حل مشکل نخواهد کرد.

دیپلماسی میکروفونی اصطلاحی است که به استفاده از رسانه‌ها برای اعمال فشار بر سیاست‌های یک کشور یا سازمان بین‌المللی اطلاق می‌شود. در این روش به جای مذاکرات مستقیم و دیپلماسی سنتی، از ابزارهای رسانه‌ای برای انتقال پیام‌ها، تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی و ایجاد فشار بر تصمیم‌گیران مربوطه استفاده می‌شود.

فو ادامه داد: ما امیدواریم جامعه جهانی با دیدی جامع و عینی از وضعیت افغانستان، از بازسازی مسالمت‌آمیز و احیای اقتصادی این کشور حمایت کند؛ به افغانستان کمک کند تا ریشه‌های بی‌ثباتی و توسعه‌نیافتگی را از بین ببرد و شرایطی را برای حفظ حقوق و منافع همه مردم این کشور از جمله زنان ایجاد کند.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد با اشاره به حضور هیأت طالبان در نشست سوم دوحه گفت: ما امیدواریم تطبیق نتایج این نشست به عنوان فرصتی برای تشویق جامعه جهانی برای تقویت تعامل و همکاری با مقامات افغانستان باشد تا به تدریج درک و اعتماد متقابل تقویت شده و راه‌های عمل‌گرایانه‌ای برای حل تضادها و اختلافات پیدا شود.

وی همچنین تمدید معافیت سفر سران طالبان از تحریم‌های سازمان ملل متحد و ایجاد اصلاحات در تحریم‌های مذکور را برای کمک به روند تعامل و گفت وگو بین هیأت حاکمه افغانستان با جامعه جهانی ضروری دانست.

این دیپلمات ارشد چینی در ادامه از کشورها خواست تا از مسأله کمک‌های بشردوستانه به عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده نکنند و خواستار آزادی بدون قید و شرط دارایی‌های توقیف شده افغانستان توسط آمریکا شد.

فو کونگ خطاب به کشورهای غربی به رهبری آمریکا گفت: تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی، بار سنگینی بر بخش بانکداری افغانستان است و ما از کشورهای مربوطه می‌خواهیم فوراً به تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی پایان دهند و به حقوق مشروع افغانستان برای توسعه احترام بگذارند.

اوتونبایوا: افغانستان از جامعه جهانی جدا شده است

کلیدواژه