سنبله 30, 1403 18:44 Asia/Kabul
  • روسیه: پیش‌بینی منفی غربی درباره افغانستان تحقق نیافت
    روسیه: پیش‌بینی منفی غربی درباره افغانستان تحقق نیافت

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت برخلاف پیش‌بینی مقام‌های غربی، افغانستان تحت حاکمیت طالبان درگیر جنگ داخلی نشده و این کشور به یک سیاه‌چاله تبدیل نشده است.

به گزارش رادیو دری، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: طی سه سال گذشته از زمان بازگشت طالبان به قدرت، برخلاف پیش‌بینی مقام‌های غربی در مورد فروپاشی قریب الوقوع سیاسی و اقتصادی افغانستان، این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: افغانستان در مواجهه با تحریم‌های بی‌سابقه یک‌جانبه و بحران انسانی، کشوری که سال‌ها با کمک‌های جامعه جهانی زندگی می‌کرد وارد جنگ داخلی دیگری نشده و به سیاه‌چاله نیز تبدیل نشده است.

نبنزیا تأکید کرد: با این حال، با توجه به گستردگی تهدیدها و انبوه مشکلاتی که در طول 20 سال جنگ به وجود آمده و فرار شرم‌آور نیروهای خارجی پشت سر گذاشته شده است، مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری به کمک و حمایت مستمر ما نیاز دارند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: در عین حال، مایه دلگرمی است که خود مقامات بالفعل (طالبان) موفق به ارزیابی دقیق وضعیت و تمرکز بر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و احیای پتانسیل‌های اجتماعی و اقتصادی شده‌اند و بدون توجه به کمک‌های غرب به دنبال مسیر توسعه مستقل خود برای افغانستان هستند.

این دیپلمات روس با ابراز نگرانی از تهدید داعش گفت: علیرغم تلاش‌های مقامات، تروریست‌ها در حال گسترش نفوذ خود در افغانستان هستند و عمداً با انجام حملات تروریستی جدید، وضعیت را در آنجا (افغانستان) بی‌ثبات می‌کنند.

نبنزیا افزود: تاکتیک‌های آنها برای ما روشن است، آنها فقط می خواهند خود را به عنوان یک نیروی بدیل معرفی و ثبات را در افغانستان و منطقه تضعیف کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم رعایت حقوق زنان و دختران و ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تصریح کرد: فدراسیون روسیه به طور کامل از حق و آرزوهای مردم افغانستان برای زندگی در یک کشور صلح‌آمیز و مرفه، عاری از مواد مخدر و تروریسم حمایت می‌کند. این کلید نظم و ثبات در منطقه است.

چین: «دیپلماسی میکروفونی» چاره مشکلات افغانستان نیست

کلیدواژه