رئیس جمهوری افغانستان می‌تواند فرمان جدید اصلاح نظام انتخاباتی را صادر نماید
(last modified 1395-05-14T04:24:05+00:00 )
اسد 14, 1395 08:54 Asia/Kabul
  • اشرف غنی
    اشرف غنی

کمیسیون نظارت بر قانون اساسی افغانستان اعلام کرد: رئیس جمهور این کشور می تواند فرمان جدید اصلاح نظام انتخاباتی را صادر نماید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان در پاسخ به درخواست ریاست جمهوری این کشور در مورد سرنوشت فرمان "اشرف غنی" درباره اصلاح انتخاباتی، اعلام کرد: دولت افغانستان بر اساس ماده 79 قانون اساسی می‌تواند هر نوع فرمان اصلاحی جدید را در ایام تعطیلی شورای ملی در مورد انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی صادر نماید.

گفتنی است، پس از آنکه فرمان اشرف غنی در مورد قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی مجلس نمایندگان رد و از سوی مجلس سنا تایید شد، یک کمیسیون مشترک از هر دو مجلس برای بررسی این فرمان تشکیل شد اما این کمیسیون نیز به توافق نرسید و مطابق قانون این مصوبه رد شده محسوب می شود.

اکنون دفتر ریاست جمهوری افغانستان براساس دستور اشرف غنی از کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی خواسته است نظر مشورتی حقوقی خود را در مورد این فرمان ارائه کند.

این کمیسیون نیز در پاسخ این درخواست اعلام کرد: برای پیشگیری از تضییع حقوق اساسی شهروندان، دولت براساس ماده 78 قانون اساسی می‌تواند هر نوع فرمان جدید را در ایام تعطیلی شورای ملی افغانستان در مورد انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی صادر نماید.

این نظریه حقوقی در حالی به رئیس جمهوری افغانستان ارایه می‌شود که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در دیدار با سفیر و نماینده ویژه اتحادیه اروپا گفته است: طرح اصلاح نظام انتخاباتی به زودی نهایی و عملی می‌ شود.

کلیدواژه