دلو 06, 1395 11:50 Asia/Kabul

دکتر ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخلی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ایران در مورد نتایج سفر اخیر خود به افغانستان و نشستهای کاری با سرپرست وزارت معارف افغانستان در گفتگو با خبرنگار رادیو دری توضیحاتی داده است که در ادامه میخوانید.

دکتر ریاضی امروز در مصاحبه با خبرنگار رادیو دری در مورد نشست اخیرش با مقامات وزارت معارف افغانستان در کابل وآخرین وضعیت بورسیه های تحصیلی ایران به دانشجویان افغانستان گفت، پیش از این جمهوری اسلامی ایران بر اساس تفاهمنامه آموزشی با کشور دوست و برادر افغانستان اعهد کرده بود که تعداد 100 بورس تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای دولت افغانستان  و 400 بورس تحصیلی برای دانشجویان و متقاضیان افغان از طریق آزمون اعطا کند که در سالهای اخیر بنا به دلایلی ،اجرای مفاد این تفاهمنامه به تاخیر افتاده بود که خوشبختانه هم اکنون محقق شده است.

به گفته ریاضی، پس از پیگیریهای وزارت معارف افغانستان و نشستهای متعدد مقامات مسوول آموزشی دو کشور در سال جاری، قرار شد وزارت معارف افغانستان تعداد سه برابر ظرفیت مورد تفاهم دو کشور، لیست اسامی متقاضیان را به وزارت علوم ایران ارسال کند تا پس از ارزیابی افراد تعداد و اسامی قبول شدگان را اعلام کنیم.

وی افزود،در آبان ماه سال جاری لیست اسامی 300 نفر که اکثراً از اعضای هیات علمی دانشگاههای افغانستان بودند به ما اعلام شد که پس از بررسی های کارشناسی و با توجه به اینکه افراد معرفی شده از اعضای هیاتهای علمی دانشگاههای افغانستان بودند و از صلاحیتهای علمی قابل قبولی نیز برخوردار بودند تصمیم گرفتیم که با کمی تعدیل در شرایط خود، تعداد 200 بورسیه تحصیلی یعنی دو برابر تعداد مورد توافق، به متقاضیان اعطا کنیم و سفر بنده برای اعلام اسامی تایید شده به سرپرست وزارت معارف افغانستان به این کشور بود و اعلام این موضوع که ایران آمادگی پذیرش دانشجویان در ترم آینده تحصیلی که اواخر ماه جاری شمسی آغاز میشود را دارد.

دکتر ریاضی در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو دری در مورد اینکه آیا بورسیه های تحصیلی دانشگاههای ایران برای اتباع افغانستانی مقیم ایران نیز در نظر گرفته میشود؟ گفت،اتباع افغان مقیم ایران همچون سایر متقاضیان ایرانی از طریق کنکور پذیرفته میشوند با این تفاوت که بخشی از هزینه آموزشی را که نسبتی از هزینه دوره های شبانه است را بپردازند ولی در استفاده از امکانات و تغذیه تفاوتی با سایر دانشجویان ایرانی نخواهند داشت.

وی افزود، به تمامی دانشگاههای ایران اعلام شده ادست که اسامی دانشجویان افغانستانی که از طریق کنکور وارد دانشگاه شده اند و جزو دانشجویان برجسته هستند را به وزارت اعلوم ارسال کنند تا وزارت علوم به آنان بورسیه تحصیلی اعطا کند.

دکتر ریاضی تعداد دانشجویان افغانستانی در ایران را حدود 15 هزار نفر اعلام کرد.

معاون دانشجویان داخلی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری ایران در مورد تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور ایران و افغانستان افزود،در سفر هیات ایرانی افغانستان چند موافقت نامه همکاری بین مدیر دانشگاه الزهرا  با چند دانشگاه افغانستان همچون دانشگاه هرات امضا شد .ضمن اینکه دانشگاههای علامه طباطبایی تهران و دانشگاه خوارزمی نیز با دانشگاههای افغانستان توافقنامه همکاری دارند در قالب این توافقنامه برخی اساتید دانشگاههای افغانستان به صورت دوره ای و برای استفاده از فرصت مطالعاتی در ایران حضور پیدا میکنند و اساتید دانشگاهای ایران نیز برای برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در دانشگاههای افغانستان در این کشور حضور پیدا میکنند.

وی اظهار کرد که از 60 کشور جهان ، دانشجو در دانشگاههای ایران مشغول تحصیل هستند و بی گمان دانشجویان افغان به دلیل هوش بالا و تلاش و پشتکار فراوان، بهترین دانشجویان خارجی در دانشگاهای ایران هستند.