دلو 06, 1395 14:34 Asia/Kabul
  • معاون امور فرهنگی اداره اتباع وزارت داخله ایران : متخصصان افغان در ایران آماده خدمت رسانی به هموطنان خود هستند/ وزارت امور خارجه ایران ویزای ویژه درمان صادر میکند

دکتر محمد علی صالحی معاون امور فرهنگی اداره اتباع وزارت داخله ایران در گفتگو با خبرنگار رادیو دری در مورد سومین نشست نخبگان افغان در ایران که روز گذشته در ولایت البرز برگزار شد مصاحبه ای انجام داده است که در ادامه میخوانید.

معاون امور فرهنگی اداره اتباع وزارت داخله ایران در این باره به خبرنگار ما گفت،این نشست روز گذشته با حضور سفیر افغانستان در ایران، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل ، 300 نفر از نخبگان پناهنده افغان،اسانید دانشگاه،تجار و هنرمندان و پزشکان مهاجر افغان  و همچنین و با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله آقایان دکتر محمدی فر مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ، مشاور معاون وزیر امور خارجه، استاندار البرز،دکتر حاجی بابایی مدیر کل امور دانشجویان اتباع خارجی ، در استان البرز تشکیل شد .

 دکتر صالحی در باره حضور نخبگان افغان در ایران به خبرنگار ماگفت، در ایران حدود 40 هزار نفر از دانشگاههای ایران فارغ التحصیل شده اند که جمعی از این افراد هم اکنون در افغانستان مشغول تدیس هستند و یا در سایر رشته های تخصصی فعال هستند و به هموطنان خود خدمت رسانی میکنند و جمعی نیز در ایران مشغول خدمت هستند.

وی ادامه داد، در رشته های غیر آکادمیک  نیز در ایران نخبگان افغان همچون در عرصه ورزشی فراوان هستند .

او گفت،هم اکنون 320 هزار ورزشکار افغان در ایران داریم که در جمع اینها افراد زیادی صاحب مدالهای بین المللی هستند و در ایران باشگاه ورزشی دارند و مشغول تربیت علاقمندان ورزش هستند و برخی از این افراد نیز به افغانستان بازگشته اند و برای کشورشان افتخار آفرینی میکنند.

معاون امور فرهنگی اداره اتباع وزارت داخله ایران در ادامه درباره تلاش ایران برای نخبه پروری اتباع افغان در ایران تصریح کرد، 410 هزار نفر دانش آموز افغان در ایران در 26 هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند که هزینه این دانش آموزان در سال حدود 8000 میلیار ریال است .

دکتر صالحی کمک سازمان ملل در این مورد را ناچیز خواند و افرود،وزارت آموزش و پروزش بار مالی این موضوع را به تنهایی به دوش کشیده است.

او گفت، انتظار جمهور اسلامی ایران این است که نهادهای بین المللی بخشی از این هزینه ها را پرداخت کنند که متاسفانه در این راه ،هیچ نهاد بین المللی با ایران همکاری نمیکند .

وی افزود ،این انتظار از مردم افغانستان از مردم افغانستان وجود دارد که نخبگان را تشویق کنند تا به کشور خود بازگشته و یاری رسان آنها باشند.

دکتر محمد علی صالحی در مورد آمادگی پزشکان افغان در ایران برای خدمت رسانی به مردم افغانستان تصریح کرد، پزشکان و متخصصان افغان در ایران این آمادگی را دارند که بیماران داخل افغانستان را که پزشکان افغان به دلیل کمبود امکانات و فقدان تخصص لازم  نمیتوانند درمان کنند را در ایران معالجه کنند و با هماهنگی های انجام شده نیز وزارت امور خارجه ایران ، برای اعطای ویزای درمان با این هدف اعلام آمادگی کرده است.