شیخ نعیم قاسم: «توافق‌نامه چارچوب»، تسلیم حاکمیت لبنان است
https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i307422-شیخ_نعیم_قاسم_توافق_نامه_چارچوب_تسلیم_حاکمیت_لبنان_است
دبیرکل حزب اله لبنان «توافق‌نامه چارچوب» دولت بیروت با رژیم اسرائیل را تسلیم حاکمیت لبنان خواند و خواستار پایبندی به یادداشت‌تفاهم ایران و آمریکا و ادامه مقاومت تا آزادسازی کامل لبنان شد.
(last modified 2026-06-27T13:58:18+00:00 )
سرطان 06, 1405 18:15 Asia/Kabul
  • شیخ نعیم قاسم: «توافق‌نامه چارچوب»، تسلیم حاکمیت لبنان است
    شیخ نعیم قاسم: «توافق‌نامه چارچوب»، تسلیم حاکمیت لبنان است

دبیرکل حزب اله لبنان «توافق‌نامه چارچوب» دولت بیروت با رژیم اسرائیل را تسلیم حاکمیت لبنان خواند و خواستار پایبندی به یادداشت‌تفاهم ایران و آمریکا و ادامه مقاومت تا آزادسازی کامل لبنان شد.

به گزارش رادیو دری، شیخ نعیم قاسم در واکنش به امضای چارچوب توافق دولت بیروت با رژیم صهیونیستی در آمریکا تصریح کرد: ربط دادن عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی از جنوب لبنان به خلع سلاح مقاومت، پیشنهادی بسیار خطرناک است که از تمام خطوط قرمز عبور می‌کند.

شیخ قاسم در توضیح پیامدهای توافق بیروت و اسرائیل گفت: به بهانه تعهد بیروت به خلع سلاح در ازای خروج اسرائیل از لبنان، هر سلاحی در هر کجای لبنان به عنوان نشانه‌ای از عدم پایبندی لبنان به توافق تعبیر خواهد شد.

وی تأکید کرد: دولت لبنان در حال مشروعیت بخشیدن به ادامه اشغالگری اسرائیل در سال‌های متمادی است؛ اقدامی که حتی ممکن است به الحاق سرزمین‌های لبنانی به اراضی اشغالی فلسطین منجر شود.

شیخ قاسم با بیان اینکه اسرائیلی‌ها آتش بس حاصل از تفاهم اسلام آباد بین ایران و آمریکا را رد کردند افزود: یادداشت تفاهم ایران و آمریکا، توقف خصومت‌ها علیه لبنان را اولین بند خود قرار داد و وقتی دشمن اسرائیلی از رعایت آن خودداری کرد، ایران توافق را به حالت تعلیق درآورد و به بستن تنگه هرمز ادامه داد تا اینکه آمریکا دشمن اسرائیلی را تحت فشار قرار داد و مجبور به آتش‌بس کرد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه اسلام آباد، «امنیت خاک لبنان و حاکمیت آن» را تضمین می‌کند و حاکمیت از طریق عقب‌نشینی کامل اسرائیل که ظرف ۶۰ روز بر سر آن توافق شده است، حاصل می‌شود. 

دبیرکل حزب الله تأکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد لبنانی‌ها را از حق دفاع از خود و سرزمینشان در برابر اشغالگر سرزمین ما و قاتل مردم ما محروم کند.

وی توافق چارچوب در واشنگتن را تحقیرآمیز، شرم‌آور و تسلیم حاکمیت دانست و آن را  باطل و بی‌اعتبار خواند.

شیخ قاسم افزود: در «توافق‌نامه چارچوب»، مقامات لبنانی از اهرم تفاهم‌نامه، قدرت و پایداری مقاومت و فداکاری‌های ملت بزرگ لبنان دست کشیدند و هر چه اسرائیل خواست را رایگان به او دادند.

دبیرکل حزب الله لبنان با تأکید بر اینکه مفاد تفاهم‌نامه ایران و آمریکا باید اجرا شود افزود: ما تمام ابزارهای لازم را دنبال و فشارهای بین‌المللی و عربی را اعمال خواهیم کرد تا دشمن اسرائیلی را مجبور به رعایت بند اول تفاهم‌نامه اسلام آباد و خروج از لبنان کنیم.