حوت 05, 1395 10:47 Asia/Kabul
  • ادامۀ تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان؛ پاکستان ۵۰۰ افغان را اخراج کرد

مقامهای افغان در جنوب این کشور تائید کرده اند که پاکستان، ٥٠٠ خانوادۀ مهاجرین افغان را به گونه اجباری از خاک این کشور، به ولسوالى شوراوک قندهار اخراج کرده است.

مسؤلان محلی در شورابک قندهارمی گویند که در حدود ٥٠٠ خانوادۀ افغان که در بخش های آن سوى خط مرزی و  برخی ازبخش های دیگر کویته بود وباش داشتند؛ از سوى حکومت پاکستان اخراج شده اند.

به گزارش رادیو دری به نقل از شبکه تلویزیونی طلوع ، دراین میان نیروهای پاکستانی ۵۹ افغان را به شمول چهار زن وهشت کودک از راه تورخم اخراج کرده اند.

منابع درحکومت پاکستان گفته اند که این افغانان ازراه های غیرقانونی پس ازبسته شدن دروازه تورخم وارد پاکستان شده بودند.

در همین حال وزارت مهاجرین اخراج این مهاجرین را خلاف تعهد نامۀ سه جانبه میان کابل، اسلام اباد و دفتر سازمان ملل متحد در امور پناه جویان میداند.

حافظ احمد میاخیل، سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان در این باره گفت،"انتظار ما از دولت پاکستان این است که مهاجرت یک موضوع بشری است و از مسایل سیاسی باید دور نگه داشته شود."

به گفته وزارت مهاجرین پس از حمله انتحاری بر زیارت لال شهباز قلندر نیرو های امنیتی پاکستان در حدود ۱۶۰۰ تن از مهاجرین افغانستان را بازداشت کرده است.

از سویی هم براساس گزارش ها، پاکستان سه شنبه شب یک بار دیگر بخش های از ولایت کنر را هدف موشک قرار داده است.

پیش از این نیز پاکستان پس از حمله های هراس افگنانه در خاکش فشار ها بر مهاجرین افغان را بیشتر ساخته بود، اکنون نیز گزارش های از برخورد نادرست با مهاجران افغان مخابره شده است.

پاکستان شش روز پیش پس از یک حمله انتحاری در ایالت سند ، مرز هایش را به روی رفت و امد اتباع افغان بست و در ادامه ده ها موشک را بر بخش های از ولایت های ننگرهار و کنر پرتاب کرد.

پس ازبسته شدن راه تورخم، ساکنان در دوطرف خط مرزی می کوشند تا از راه های غیرقانونی همچون منطقه مرزی پاسد خیل وتحصیل لندی کوتل ، رفت وآمد کنند.