حوت 24, 1395 15:47 Asia/Kabul

مقامهای محلی در شمال ولایت هرات اعلام کردند نیروهای مسلح مخالف دولت در ولسوالی «کشک کهنه» همه ساله بالغ بر 15 ملیون دالر از غارت پسته‌ی این منطقه به دست میاورند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«سیدمحمد چشتی» ولسوال کشک کهنه‌ ولایت هرات با بیان اینکه جنگل‌های پسته در این منطقه عموما در تصرف نیروهای طالبان است، گفت، دولت افغانستان در این مناطق حاکمیت آن‌چنانی ندارد و طالبان هرگاهی که خواسته باشند محصولات پسته‌ را که متعلق به مردم افغانستان را جمع آوری و به فروش می‌رسانند.

چشتی با تاکید بر اینکه جنگل‌های پسته در شمال ولایت هرات که هم مرز با ولایت بادغیس است به منبع بزرگ درامدهای مالی برای گروه طالبان و افراد مسلح غیرمسئول مبدل شده است.

ولسوال کشک کهنه تصریح کرد، مخالفان تفنگدار دولت افغانستان با استفاده از این پول بادآورده تجهیزات نظامی خود را تهیه کرده و بر ضد دولت می‌جنگد.

این مقام محلی هرات بااشاره بر اینکه جنگلهای پسته در این منطقه به پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده‌، گفت، نیروهای امنیتی نیز به نسبت کمبود نیرو و تجهیزات نظامی نمی‌توانند عملیات پاکسازی را در این محل انجام دهند.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات نیز حضور نیروهای وابسته به گروه طالبان در این ولسوالی را پذیرفت و دلیل آن را کمبود نیروهای امنیتی دانست.

این مقام محلی هرات اظهار داشت، با وجود اینکه در ماه‌های اخیرعملیات گسترده‌ نظامی بر علیه گروه طالبان در ولسوالی کشک کهنه راه‌اندازی شده‌ است اما پس از خارج شدن نیروهای مشترک امنیتی از این منطقه طالبان مجددا به «پسته لیغ» بازگشته‌اند.

درهمین حال کارشناسان سیاسی بر این باورند که طالبان با حضور خود در مناطقی از افغانستان که دسترسی آسانتری به منابع درامدزا داشته باشند تلاش کرده‌اند نیرو و تجهیزات بیشتری را به دلیل مقابله با نیروهای امنیتی به دست آورند.

«محمد رفیق شهیر» کارشناس در ولایت هرات گفت، اگرچه جنگلات پسته و یا معادنی که در افغانستان وجود دارد و در اختیار گروه طالبان می‌باشد در مقایسه با کمک‌های تسلیحاتی و مالی که گروه‌های تروریستی از شبکه‌های استخباراتی جهانی در افغانستان به دست میاورند اندک است، اما این موضوع حاکمیت دولتی را زیر سوال برده و نگرانی‌های فزاینده‌ای را بوجود آورده‌ است.

وی تاکید کرد، باید دولت افغانستان با توسعه‌ی حلقه‌ امنیتی و توظیف نیروهای بیشتر به دلیل تامین امنیت در این بخش‌ها مردم را از این نگرانی‌ها نجات دهد.

«کشک کهنه» پس از ولسوالی «شیندند» از مناطق ناامن هرات به شمار می‌رود که ساکنین این منطقه همواره شاهد حضور و فعالیت ضد دولتی طالبان مسلح بوده‌اند.

با اینکه مسئولان دولتی هرات از سرکوب مخالفان مسلح دراین ولایت سخن می‌گویند، اما دیده می‌شود که نیروهای مخالف دولت در ولسوالی کشک کهنه به چالشی در برابر دولت و نیروهای نظامی تبدیل شده‌است.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است: