حمل 16, 1396 17:27 Asia/Kabul
  • هیچ مذاکره‌ای با مقامات استرالیایی درباره اخراج اجباری پناهجویان افغان نداشته‌ام

رئیس‌جمهوری افغانستان در واکنش به مطالب انتقادی در فضای مجازی اعلام کرد که در نشست با مقامات دولت استرالیا به موضوع اخراج اجباری پناهجویان افغان نپرداخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به  اتهاماتی که در فضای مجازی علیه او مطرح شده گفت: هیچ‌ گفت‌وگویی در رابطه با پناهجویان افغان در نشست وی با مقامات استرالیایی صورت نگرفته است.

وی از سوی برخی در فضای مجازی متهم شده که در رابطه با اخراج اجباری پناهجویان افغان با مقامات استرالیایی معامله کرده است.

حضور اشرف‌غنی در استرالیا شدیدا مورد اعتراض و تظاهرات گسترده پناهجویان افغان در خیابان‌های شهر «کانبرا» قرار گرفت.

دولت استرالیا در رابطه با پناهجویان افغان تاکید کرده است، آنهایی که در مناطق خود احساس خطر می‌کنند به مناطق امن در افغانستان نقل مکان کنند.

رئیس‌جمهوری افغانستان با اشاره به نگرانی پناهجویان افغان گفت: سال گذشته میلادی 1.2 میلیون پناهجوی افغان به افغانستان بازگشته‌اند که از این میان 650 هزار نفر آن از پاکستان و مابقی آن از اروپا به افغانستان بازگشتند.

از سویی هم پناهجویان افغان در استرالیا نگرانند که به سرنوشت پناهجویان افغان در آلمان دچار نشوند زیرا پیش از این مقامات افغان با دولت آلمان برای اخراج اجباری پناهجویان افغان توافق کرده بودند.

با این وجود اشرف‌غنی به «ای‌بی‌سی‌نیوز» گفته است که نگرانی پناهجویان افغان قابل درک است اما وی در دیدار خود با نخست‌وزیر استرالیا چیزی از اخراج اجباری نگفته است.

نهادهای حامی پناهجویان قبل از این هشدار داده بودند که اخراج اجباری پناهجویان افغان سبب تشدید بحران در افغانستان می‌شود و حکومت افغانستان تونایی پذیرایی از این پناهجویان را ندارد.

کلیدواژه