توافق صلح حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان در صورت اجرا یک قدم نیک
(last modified 1396-01-21T11:53:53+00:00 )
حمل 21, 1396 16:23 Asia/Kabul

سم الله تابان کارشناس سیاسی افغان با ابراز امیدواری از اجرایی شدن توافق صلح حزب اسلامی و حکومت گفت :دو طرف باید این موضوع را صادقانه پیگیری کنند تا تمام گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان به همین شکل به دولت بپیوندند.

کارشناس سیاسی افغان گفت: توافق صلح حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان در صورت اجرا شدن یک قدم نیک برای برقراری صلح است و امید می رود که تمام گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان به همین شکل به دولت بپیوندند و در سایه قانون اساسی زندگی کنند.

بسم الله تابان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این توافق یک دستاورد است اما امیدواری که بتواند افغانستان را به امنیت و صلح برساند کمتر وجود دارد، دولت و حزب اسلامی باید این موضوع را صادقانه پیگیری کنند و به این نتیجه برسند که جنگ راه حل مسایل افغانستان نیست و این گفت و گو و مذاکره است که می تواند به حل مشکلات کمک کند.

وی افزود: اما باید دید که مساله پیوستن حزب اسلامی به دولت و یا اجرای توافق صلح چقدر صادقانه است زیرا در مناطقی که گفته می شد حزب اسلامی نفوذ دارد و فرماندهان و نیروهای این حزب حضور دارند هنوز تهدیدهایی علیه نیروهای امنیتی، مردم و منافع عمومی وجود دارد.

به گفته این کارشناس افغان سفر از کابل تا جلال آباد با خیال آسوده و امنیت خاطر صورت نمی گیرد، مسیر راه قبلاً در اختیار حزب اسلامی بود و اکنون هم ترس از حضور افراد این حزب وجود دارد، در برخی مسیرهای دیگر هم وضعیت به همین صورت است. بنابر این حزب اسلامی برای نشان دادن حسن نیت باید آنچه را متعهد شده انجام دهد.

تابان عنوان کرد: گاهی حزب اسلامی عنوان می کند که برخی افراد به نام حزب اسلامی مواضعی را بیان می کنند، در حالی که این افراد سرشناس هستند و وابستگی آنان به این حزب هم آشکار است.

تابان در رابطه با اعلام حزب اسلامی مبنی بر آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی این حزب طی هفته های آتی از یکسو و نگرانی ها در مورد احتمال آزاد شدن زندانیان طالبان در بین آن ها از سوی دیگر گفت: این مساله یک چالش تلقی می شود و دولت افغانستان باید کمیسیونی را تشکیل دهد تا افراد بصورت دقیق شناسایی شوند.

این کارشناس سیاسی در مورد طرح صحبت هایی در مورد بازگشت مهاجران مربوط به حزب اسلامی به کشور هم بیان کرد: تمام مهاجران افغان مربوط به کل افغانستان هستند و نمی توان مهاجرانی را که از قوم خاصی هستند به حزب خاصی نسبت داد. دولت افغانستان هم هیچ گاه بین مهاجران تفاوت قایل نشده است.

وی اضافه کرد: اعضای حزب اسلامی و افرادی که با تفکر این حزب زندگی می کنند افغانستان را اشغال شده می دانند و خواستار خروج نیروهای خارجی هستند از اینرو ممکن است اجرای توافق این حزب با دولت به طول انجامد، در حالیکه کشورهای خارجی بر اساس توافق وارد افغانستان شده اند و این کشور اشغال شده به شمار نمی رود.

 

کلیدواژه