تفسیر؛ انتقاد افغانستان به عملی نشدن تعهدات پاکستان در نشست سه جانبه لندن
(last modified 1396-01-22T04:41:51+00:00 )
حمل 22, 1396 09:11 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ انتقاد افغانستان به عملی نشدن تعهدات پاکستان در نشست سه جانبه لندن

سخنگوی شورای امنیت افغانستان اعلام کرد، پاکستان به تعهدات خود در نشست سه جانبه لندن مبنی بر اقدام علیه تروریست‌های معرفی شده توسط دولت کابل، عمل نکرده است.

 تواب غورزنگ افزود،افغانستان منتظر اقدام پاکستان است زیرا این کشور هیچ اقدام عملی درباره تعهداتی که در نشست سه جانبه لندن سپرده بود انجام نداده است. وی گفت،در نشست لندن تصمیم گرفته شد که کشور سومی درباره فهرست ارائه شده تروریست‌ها که از سوی مقامات پاکستان و افغانستان مبادله شده بود به عنوان ناظر براقدامات دو کشور عمل کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان ادامه داد، بر اساس تعهدات دو طرف در نشست لندن، قرار شد که کشور سوم اقدامات علیه مراکز گروه‌های تروریستی را که در فهرست‌ها پیشنهاد شده است، بررسی کند اما هنوز ما شاهد پیشرفتی از جانب پاکستان در رابطه با تعهداتش در این زمینه نبوده‌ایم.

نشست سه جانبه لندن با حضور حنیف اتمر مشاورامنیت ملی افغانستان ،سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی و نماینده دولت انگلیس در ماه مارس گذشته و در بحبوحه تشدید تنش ها در روابط کابل و اسلام آباد برگزار شد.

هدف این نشست این بود که افغانستان و پاکستان با کاهش تنش به سمت همکاری ضد تروریستی حرکت کنند. آنگونه که سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده یکی از دستاوردهای نشست لندن، توافق کابل و اسلام آباد برای نظارت کشور سوم بر نحوه اقدام افغانستان و پاکستان ضد تروریست هایی بوده که فهرست آنان بین این دو کشور مبادله شده است.

البته پیش از نشست لندن و پس از حمله تروریستی به ایالت سند، دولت پاکستان لیستی از تروریست ها را به دولت افغانستان ارائه کرد و خواستار اقدام کابل ضد آنها شد. در شرایطی که بیش از یک ماه از برگزاری و توافق نشست لندن سپری شده است، دولت افغانستان، پاکستان را به عملی نکردن تعهدات خود در این نشست به خصوص اقدام علیه تروریست هایی متهم کرده که لیست آنان از سوی کابل به اسلام آباد تحویل داده شده است.

از اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان این گونه برمی آید که علیرغم توافق در نشست لندن برای اقدام ضد تروریست ها در چارچوب لیست های مبادله شده بین کابل و اسلام آباد، اما مدت زمان ارائه نتایح اقدامات از سوی دو کشور مشخص نشده است و در ادامه چارچوب نظارت کشور سوم هم  به خوبی معین نشده است. برخی کارشناسان می گویند با توجه به اینکه نشست لندن در ماه مارس برگزار شده نمی توان انتظار داشت نتایح اقدامات افغانستان و پاکستان در خصوص اقدام علیه لیست مبادله شده تروریست ها در این مدت کوتاه مشخص شده باشد، به خصوص آنکه ماهیت پیچیده تروریسم،روند شناسایی ،تعقیب و بازداشت تروریست ها را هم پیچیده کرده است.

بنابراین،تا زمانی که توافق افغانستان و پاکستان برای اقدام ضد تروریست ها در چارچوب لیست مبادله شده بین دو طرف از نظر مدت زمان اعلام نتیجه و نحوه نظارت کشور سوم مشخص نشود،اعتماد سازی در مناسبات کابل و اسلام آباد و شکل گیری همکاری مشترک در مقابله با افراط گرایی میسر نخواهد شد.

کلیدواژه