برگزاری نشست تخصصی رسانه و مشکلات پیش رو در مزار شریف
(last modified Sat, 06 May 2017 12:17:10 GMT )
ثور 16, 1396 16:47 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست تخصصی رسانه و مشکلات پیش رو در مزار شریف

به منظور بررسی چالشها ی موجود فراروی رسانه ها وخبرنگاران و ارایه راهکارهای عملی برای برون رفت ازاین معضل نشستی درشهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،دراین نشست که به بهانه روزجهانی آزادی مطبوعات وروزجهانی قلم وبا حضور مسولان رسانه ای وخبرنگاران ، نهاد های مدنی وحقوقی درشهر مزارشریف برگزار گردید موضوعاتی چون حق دسترسی به اطلاعات ، مصونیت خبرنگاران و چالشهای فراروی رسانه ها ازسوی شرکت کنندگان مورد بحث و تجزیه وتحلیل قرار گرفت .

محمد صادق عصیان یک تن از اساتید دانشگاه ولایت بلخ ضمن آنکه موجودیت وگسترش فعالیتهای رسانه ای را از دستآوردهای مهم حکومتهای افغانستان در بیش از یک دهه اخیر ذکر کرد اما خاطرنشان ساخت که تداوم جنگ وناامنی ها درافغانستان همانگونه که درسایر بخشهای زندگی مردم تاثیرات مخربی داشته است درفعالیتهای رسانه ای نیز باعث مشکلات عدیده ای شده است .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه درجامعه جنگ زده و رو به گزاری چون افغانستان صلح درسایه عدالت معنی پیدا می کند گفت : تازمانی که هرفرد وهرگروهی چه دخیل در اداره کشور و چه برخی سران احزاب خط ونشانهای برای فعالیت رسانه ها می کشند نباید انتظار داشت که وضعیت رسانه ها وخبرنگاران ازآنچه که هست بهتر شود .

درهمین حال استاد جمشید "فردی" یک تن از دست اندکاران این برنامه دررابطه به هدف از برگزاری نشست بررسی چالشها فراروی رسانه ها گفت : دراین نشست قرار است ضمن بررسی مشکلات موجود راهکارهای اساسی برای برون رفت از این معضلات نیز سنجیده وبه نهاد های مربوطه داخلی وبین المللی ارایه شود .

"فردی"  با بیان  اینکه حق دسترسی به اطلاعات ، تامین مصونیت های جانی وشغلی  خبرنگاران ورفع چالشهای موجود درعرصه فعالیت های رسانه ای ازحقوق مسلم این قشر ازجامعه می باشد تاکید می کند که دولتمردان می بایست در برآورده شدن این خواست جامعه رسانه ای توجه جدی مبذول دارند .

درهمین حال برخی از خبرنگاران وفعالان رسانه ای نیز ضمن آنکه از عشق وعلاقمندی شان به این حرفه سخن می گویند درعین حال ازمشکلاتی که با آن مواجه اند نیز صحبت می کنند .

عبدالعزیز کریمی یک تن از خبرنگاران درولایت بلخ از عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات مورد نیازشان در مسایل مهم ، نداشتن مصونیت های شغلی وجانی به عنوان اساسی ترین مشکل خبرنگاران وفعالان رسانه ای یاد کرد .

واما خانم "ریحانه رسولی" یک تن ازخبرنگاران زن درولایت بلخ نیز از مشکلاتی که فراروی خبرنگاران زن درجامعه افغانستان وجود دارد یاد کرد و افزود : موجودیت ناامنی ها ودیدگاههای منفی که درقبال بانوان خبرنگار وجود دارد باعث شده است که دختران جوان حتی آنانی که بصورت مسلکی این حرفه را فراگرفته اند کمتر جرئت نمایند وارد این عرصه گردند .

خانم رسولی یکی از چالشهای بزرگ فراروی خبرنگاران ورسانه ها درپخش وانعکاس رویدادها را مجبورشدن آنان به خودسانسوری دانسته گفت : بسیاری از خبرنگاران به دلیل نداشتن مصونیت جانی وشغلی برای نشر وپخش برخی از خبرها و رویدادها مجبور به خودسانسوری می شوند که به باور وی این خود آزادی بیان وآزادی رسانه ها را به شکل وحشتناکی آسیب می رساند.

وی ازدولت افغانستان ونهاد های مدافع حقوق خبرنگاران می خواهد تا نگذارند افراد وگروههای درون وبرون حکومتی وزورگویان مسلح صدای رسای رسانه ها وخبرنگاران را که به باور وی بیان کننده حقایق جامعه هستند را ساکت کنند .

گفتنی است درحالی از روزجهانی مطبوعات وروزجهانی قلم که مصادف با4 و6  ماه "می" می باشد تجلیل می شود که به گفته مسوولان در کمیته مصونیت خبرنگاران درشمال افغانستان خشونت ها علیه خبرنگاران وفعالان رسانه ای همچنان نگران کننده است .