ادامه بن بست در اصلاح نظام انتخابات افغانستان
(last modified 1395-04-27T06:00:12+00:00 )
سرطان 27, 1395 10:30 Asia/Kabul
  • پارلمان افغانستان
    پارلمان افغانستان

نشست معرفی اعضای پیشنهادی پارلمان افغانستان برای حضور در کمیته مشترک با مجلس سنای این کشور برای بررسی لایحه پیشنهادی اشرف‌غنی بی نتیجه به پایان رسید.

ناتوانی پارلمان افغانستان در انتخاب نمایندگان خود برای شرکت در نشست مشترک با مجلس سنای این کشور به منظور بررسی لایحه اصلاح نظام انتخابات افغانستان موجب ادامه بن بست در این روند شده است .

پارلمان افغانستان برای سومین‌بار موضوع بررسی و معرفی اعضای خود برای شرکت در کمیته مشترک با مجلس سنای این کشور را به منظور بررسی لایحه پیشنهادی اشرف‌غنی رئیس جمهوری برای اصلاح نظام انتخاباتی مورد بحث و بررسی قرار داد اما نتوانست نمایندگانی را برای شرکت در نشست مشترک با مجلس سنا برگزیند.

این در حالی است که «فضل هادی مسلمیار» رئیس مجلس سنای افغانستان هفته گذشته اعلام کرد این مجلس 10 نفر از اعضای پیشنهادی خود را پس از تأیید، برای حضور در کمیته مشترک مجلس سنا و پارلمان افغانستان جهت بررسی لایحه پیشنهادی اشرف‌غنی جهت اصلاحات انتخاباتی معرفی کرده است.

پارلمان افغانستان در حالی برسر راه تصویب لایحه نظام انتخابات این کشور سنگ اندازی می کند که انتخابات این کشور تنها با ایجاد اصلاحات برگزار خواهد شد. یکی از اقداماتی که دولت افغانستان در نظر دارد تا بطور کامل به آن دست یابد، ایجاد اصلاحات و مبارزه با فساد است. برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی افغانستان در واقع پس از انجام اصلاحات در نظام انتخاباتی این کشور عملی خواهد شد.

به رغم رد شدن لایحه پیشنهادی محمد اشرف‎غنی رئیس جمهور افغانستان درباره اصلاحات نظام انتخاباتی از سوی پارلمان، مجلس سنای این کشور با ایجاد اصلاحاتی این لایحه را تأیید کرد.اما از آنجا که تایید لایحه اصلاحات در نظام انتخابات افغانستان از سوی پارلمان این کشور مهم و ضروری است مجلس سنای افغانستان اعلام کرد که با برگزاری نشستهای مشترک با پارلمان بتوانند به پیشبرد روند اصلاحات نظام انتخاباتی در افغانستان کمک کنند.این موضوع از آنجهت برای دولت و مجالس افغانستان مهم است که سران دولت وحدت ملی افغانستان برای جلب کمک‌های جامعه بین‌المللی باردیگر و اینبار در نشست سران کشورهای عضو ناتو در ورشو متعهد شده‌اند تا زمینه اصلاحات را در نظام انتخاباتی افغانستان فراهم کرده و مبارزه جدی را با فساد اداری آغاز کنند.

به نظر می رسد موضوع اصلاحات در نظام انتخاباتی در افغانستان بیش از آنکه جنبه ملی داشته باشد متاثر از برداشتهای قومی با این قضیه است و جریانهای سیاسی و قومی در پارلمان افغانستان نگران آنند که دولت وحدت ملی افغانستان به گونه ای نظام انتخاباتی را اصلاح و اعضای کمیسون انتخابات را تعیین کند که نتیجه انتخابات به نفع یک قوم و یا جریان خاص رقم بخورد.این در حالی است که عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان براین اعتقاد است که نظام انتخابات فعلی ناقص و دربرگیرنده عدالت انتخاباتی نیست و مانع از برگزاری انتخاباتی شفاف و عادلانه در افغانستان میشود.به نظر می رسد سایر اقوام غیر پشتون نظام انتخابات فعلی را جامع و کامل نمی دانند و براصلاح آن تاکید دارند.اما اقوام متعلق به پشتونها از نظام انتخابات فعلی حمایت می کنند و تاکنون مانع از پیشبرد برنامه دولت برای اصلاح آن شده اند.برخی از گروههای سیاسی براین باورند که در درون دولت وحدت ملی افغانستان نیز برای اصلاح نظام انتخاباتی این کشور وحدت نظر وجود ندارد .

در هر حال، تداوم بن بست در روند اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان و تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی نه تنها به نفع نظام سیاسی و قانونگذاری این کشور نیست بلکه موجب سلب اعتماد مجامع بین المللی در این مورد و مساله مقابله با فساد میشود .در همین حال از دیدگاه عبدا.. عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان مقابله با فساد اداری و مالی بدون اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه ممکن نخواهد بود .

کلیدواژه