اشرف غنی: به هیچ حزب و قومی تعلق ندارم/«مسلمان» و «افغان» هستم
(last modified 1396-03-23T09:34:43+00:00 )
جوزا 23, 1396 14:04 Asia/Kabul
  • اشرف غنی: به هیچ حزب و قومی تعلق ندارم/«مسلمان» و «افغان» هستم

«محمد اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان، در جمع اساتید و دانشجویان این کشور، گفت: به هیچ حزب، قوم، سمت و زبانی تعلق ندارم، بلکه مسلمان و افغان هستم، نهاد ریاست‌جمهوری جای وصل نه جای فصل است.

به گزارش خبرگزاری فارس،«محمداشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه های این کشور گفت: شما افغانستان را می‌سازید و به ثبات و رفاه می‌رسانید.

رئیس جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد: اهداف حوادث اخیر در کابل در جهت عدم برگزاری کنفرانس پروسه کابل بود، کنفرانسی که نماد اراده ملی و برای نخستین بار طی 16 سال اخیر برگزار و مدیریت آن توسط دولت و مردم افغانستان انجام می‌شد.

وی افزود: کنفرانس پروسه کابل همبستگی جهانی را جلب کرد و همه کشورهای جهان حملات دشمنان افغانستان را ستایش و شجاعت و صبوری مردم ما را تقدیر کردند، دشمنان می‌خواهند همبستگی، اتحاد و ثبات کشور را به خطر مواجه کنند که نباید اجازه این کار را بدهیم.

اشرف غنی اظهار داشت: هدف کنفرانس‌های پروسه کابل و شانگهای، ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای و بین‌المللی بود، زیرا در همکاری‌های منطقه‌ای رفاه می‌تواند تأمین شود.

رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد: جنگ کنونی، جنگ در مقابل جامعه ما به هدف تضعیف روحیه مردم، تفرقه‌افکنی، جنگ علیه نهادسازی، منافع ملی، قانون اساسی و علیه نسل جوان و زنان ماست و این جنگ سراسری علیه ملت افغانستان بوده، زیرا دشمن در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی ما شکست خورده‌است.

وی در خصوص روند صلح گفت: نقشه راه دراین زمینه انجام شده به هر موفقیتی که دست یابیم، نظارت جدی بین‌المللی وجود خواهد داشت و ما خواستار صلح با پاکستان هستیم، صلحی که عزت و اعتبار و پایداری در آن نهفته باشد.

اشرف غنی تصریح کرد: افغانستان از وابستگی کشور خاص بیرون آمده است و اکنون جز لاینفک آسیای مرکزی است و طی پنج روز به اروپا وصل خواهد شد.

 رییس جمهور افغانستان گفت: تا دو ماه دیگر افغانستان توافقنامه تجارتی و ترانزیتی را با ازبکستان امضا خواهد کرد و روابط افغانستان با کشورهای آسیای میانه نسبت به 15 سال گذشته، در همه عرصه‌ها گسترش یافته است.

اشرف غنی بر ضرورت یک گفتمان ملی تأکید کرد و گفت: ملاقات و دیدارهای ما با اقشار مختلف مردم، آغازی برای راه اندازی یک گفتمان سراسری در کشور خواهد بود و باید اتحاد سیاسی و اجتماعی شکل گیرد.

وی گفت: طی گفتمان ملی درخصوص امنیت کابل به نتیجه خواهیم رسید و نظریات همه مردم ضرورت است.

رئیس‌جمهور افغانستان افزود: باید تفکیک میان آزادی مثبت و منفی صورت گیرد، مرحله گذار ایجاد تحول را می‌کند و در این مسیر مقاومت وجود دارد.

وی گفت: ما می‌خواهیم ملت را متحد بسازیم تا به همه مشکلات فایق آییم و هیچ مداخله خارجی نباید بین ما رخنه کند.

اشرف غنی اظهارداشت: من به هیچ حزب، قوم، سمت و زبان تعلق ندارم، بلکه مسلمان و افغان هستم، به مساوات مرد و زن متعهد هستم، نهاد ریاست‌جمهوری جای وصل نه جای فصل است.

وی گفت: ما به چهار پروسه دولت‌سازی، ملت‌سازی، مارکیت و اقتصاد و صلح و ثبات مواجه هستیم، برای داشتن یک دولت قدرتمند، ضرورت به اتحاد است، برای تأمین امنیت و صلح، نیاز به نیروهای حرفه ای داریم.

اشرف غنی تصریح کرد: ما چهار مرحله امنیتی، سیاسی، اقتصادی و تغییر فرهنگ حاکمیت قانون را سپری کردیم.

وی گفت: دانشگاه ها و نهادهای علمی در ملت سازی نقش اساسی دارند و باید کارشناسان منطقه شناس تربیت کنند، تا از شرایط و منطقه خود درک درست پیدا کنیم.

اشرف غنی درخصوص استخدام در این کشور گفت: در 2 سال گذشته ادارات ما 6 سال جوان شده‌ است و روند استخدام به‌سوی شفافیت می‌رود.

رئیس‌جمهوری افغانستان خطاب به محصلین گفت: شما سفیرهای همبستگی، محرکین وحدت ملی و نمونه اتفاق و اتحاد هستید و شما می‌توانید بدبین‌های افغانستان را در جهت مثبت تغییر دهید و حال و آینده از آن شماست.

وی افزود: تا چند هفته آینده شورای عالی نیروهای انسانی ایجاد می‌شود تا پیرامون دانشگاه ها و مدارس در چارچوب آن بحث‌های همه‌جانبه صورت گیرد و  تحصیلات عالی و مدارس به طور  بنیادی تغییر خواهد کرد.

اشرف غنی افزود: اکنون نوع دانش تغییر کرده و از استادان دانشگاه ها و نهادهای آکادمیک خواست تا نظریات و پیشنهاداتشان را در این زمینه در شورای عالی در میان بگذارند.

رییس جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد: در ملاقات با نخست وزیر هند، این کشور متعهد شد تا در انتخابات، افغانستان را کمک کند، انتخابات ولسی جرگه و ریاست‌جمهوری افغانستان در زمان معین آن برگزار خواهد شد، زیرا مردم حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را دارند.

کلیدواژه