جوزا 27, 1396 09:41 Asia/Kabul
  • رئیس جمهور و رئیس اجرایی افغانستان: حمله به مساجد و اماکن عبادت بی‌پاسخ نمی‌ماند

رئیس جمهور و رئیس اجرایی افغانستان حمله تروریستی به مسجدالزهرا در کابل را محکوم کردند و آن را در راستای تنش‌های قومی و سیاسی دانستند.

به گزارش رادیو دری به نقل از آوا، ارگ ریاست جمهوری  افغانستان در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرد اعلام کرده است که تروریستها به سلسلۀ جنایات ضد دینی و بشری، نمازگزاران و عبادت ‌کنندگان را در مسجد الزهرا هدف حملۀ تروریستی قرار دادند که بر اثر آن شماری از هموطنان عابد ما شهید و مجروح گردیدند.

این جنایت‌کاران از اول ماه مبارک رمضان تا اکنون بارها دست به جنایت‌های خونین زده و فاجعه بشری خلق کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است، تروریستها با هدف قراردادن مساجد و گردهمایی‌های سیاسی در تلاش اند تا در کنار جنایت به تنش‌های قومی و سیاسی نیز دامن بزنند.

این رفتارها نشان می‌دهد که تروریسم؛ مرز، قوم، مذهب، زبان و سمت نمی‌شناسد، بلکه با هدف قراردادن اماکن مقدس و مردم عام، در صدد ایجاد فضای رعب و وحشت‌اند.

ریاست جمهوری افغانستان در این بیانیه تاکید کرد، تروریستها باید بدانند که مردم افغانستان همواره به‌حیث ملت متحد و یک‌پارچه در کنارهم قرار دارند و این‌چنین اعمال خصمانه که خلاف همه موازین دینی و ارزشی می‌باشد، نمی‌تواند به‌هیچ عنوان به وحدت اقوام باهم برادر، روندهای سیاسی و مذهبی ملت افغانستان آسیب وارد کند.

رئیس‌جمهور افغانستان به جنرال مرادعلی مراد معین ارشد امور امنیتی و محمدمعصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی این کشور دستور داده‌است تا تدابیر لازم در تأمین امنیت بیشتر اماکن عبادی تدابیر جدی اتخاذ کنند.

رئیس اجرایی افغانستان نیز در بیانیه ای جداگانه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در مسجد الزهرای کابل گفت: گروهک‌های شیطانی تروریست و دشمنان اسلامیت و انسانیت بار دیگر با حمله بر نمازگزاران در ماه مبارک رمضان در خانه‌ی خدا نقاب از چهره پلید خویش برافگندند و به سلسله جنایت‌های نابخشودنی خود مرتکب یکی از جنایت‌های هولناک دیگر در تاریخ این سرزمین شدند.

داکتر عبدالله عبدالله با محکوم کردن این جنایت وعده داد که حمله تروریست‌ها به جان شهروندان کشور و حمله به مساجد و اماکن عبادت بی‌پاسخ نمی‌ماند.

رئیس اجرایی افغانستان اظهار داشت، در این لحظات حساس که تروریست‌ها در میدان جنگ در مقابل نیروهای مسلح کشور شکست خورده‌اند و برای جبران شکست خود دست به حملات انتحاری می‌زنند از هم‌وطنان عزیز و شهروندان افغان می‌خواهیم با توطئه‌های دشمنان دین و مردم برادر و برابر این سرزمین با هوشیاری٬ اتحاد و هم‌دستی برخورد نمایند و اجازه ندهند دشمنان سوگند خورده و شیطانی ملت و مردم ما با ایجاد اختلافات و شکاف‌های مذهبی٬ قومی٬ زبانی و سمتی به اهداف شوم خویش دست یابند.

وی عنوان داشت: تررویست‌ها دین و مذهب و قوم ندارند و به هیچ ارزش اسلامی و انسانی پابند نیستند. آنان دشمنان بشریت و انسانیت اند. 

در حمله تررویستها به شیعیان عزادار در شب شهادت مولی  الموحدین علی (ع) در مسجد الزهرا (س) در منطقه «دشت برچی» از حوزه ششم امنیتی شهر کابل پنج شهید و دستکم 12 زخمی شدند.