اسد 15, 1396 20:20 Asia/Kabul

مسئولان وزارت مهاجرین و بازگشت کنندگان افغانستان میگویند، ولایت هرات در غرب این کشور بیشترین تعداد آوارگان داخلی را در خود جای داده و باید برای ساماندهی این هزاران خانواده آواره برنامه ریزی هایی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در سالیان اخیر بیش از ۱۰۰ هزار تن از ساکنین ولایت های مختلف افغانستان به دلیل نا امنی، بیکاری و خشکسالی ها به ولایت هرات آواره شده و در شرایط نامناسبی در کمپ های مهاجرین  زندگی می کنند.

از نبود سرپناه تا بیکاری، بی سرنوشتی، عدم دسترسی به نیازمندیهای اولیه و محروم ماندن از خدمات اجتماعی این خانواده هارا در سخت ترین وضعیت ممکن در اطراف شهر هرات قرار داده است.

عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان که به منظور بررسی وضعیت عمومی آوارگان داخلی به هرات آمده است گفت، هرات میزبان بیشترین آوارگان داخلی است.

شماری از مسئولان محلی ولایت های حوزه غرب افغانستان با تاکید بر اینکه باید پالیسی ملی آوارگان داخلی افغانستان بزودی تطبیق شود، گفتند، بر اساس این سیاست در کنار اعطای کمک هایی برای خانواده های بیجا شده از محل های سکونتشان در بحث مساعدساختن زمینه بازگشت آنان به ولایت های خودشان و بهبود وضعیت زندگی آنان در ولایت دومی کارهای مهم و مثمرثمری انجام خواهد شد.

سمیه رامش عضو شورای ولایتی هرات نیز ضمن اینکه خواستار تسریع ایجاد پالیسی ملی آوارگان داخلی شد تصریح کرد، بیم آن داریم که افراد  سواستفاده جو از نام بیجاشدگان داخلی استفاده کرده و با حضور در جمع این خانواده ها از هویت افغانستانی استفاده کنند.بازگشت هزاران تن از آوارگان داخلی به مناطق اصلی زندگی شان آنقدرها هم ساده نیست.

محمد رفیق شهیر استاد دانشگاه و کارشناس امور اجتماعی تاکید میکند تازمانی که امنیت در کشور تامین نشود و دولت برنامه های اساسی را به منظور بهبود وضع زندگی مردم روی دست نگیرد بازگشت  بیش از ۱ میلیون  آواره داخلی به ولسوالی های دور دست ولایت های مختلف افغانستان کار مهالی است.

بنا به گفته مسئولان وزارت مهاجرین و بازگشت کنندگان افغانستان هم اکنون ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در نقاط مختلف افغانستان به دلیل وجود جنگ، بحران های اجتماعی، درگیری های داخلی، خشکسالی ها،بیکاری و عدم حمایت دولت از کشاورزان از خانه هایشان آواره شده و در مناطقی پناه آوردند که از امنیت بهتری برخوردار است.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.