اسد 18, 1396 12:59 Asia/Kabul

مسئولان اتحادیه صادرکنندگان ولایت هرات از عدم حمایت دولت افغانستان از بازرگانان انتقاد کرده و گفته اند، ادارات مربوطه در امر صادرات تولیدات داخلی کشور به خارج افغانستان محدودیت هایی را وضع می کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،مسئولان اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات نیز با بیان اینکه بنا به دستور دولت  صادرکنندگان از پرداخت محصول گمرکی معاف هستند اما سیاست های نادرست دولت در خصوص دریافت گزارش های مالی باعث شده  صادرکنندگان اموال شان را با نام شرکت های دیگر به خارج افغانستان بفرستند.

در شهر و برخی ولسوالی های هرات ده ها شرکت پاک کاری و بسته بندی کرک وجود دارد که صدها تن از ساکنین این ولایت در آنجا ها مشغول کار هستند.

اما به نسبت بی توجهی دولت و عدم حمایت از کارگران حقوقی که به آنان درنظر گرفته شده اندک است و مخارج زندگی این خانواده ها را تامین نمی کند.

در یکی از این شرکت های تولیدی در هرات نزدیک به ۹۰ نفر مشغول کار روزانه هستند که عمدتا این کارگران را زنان تشکیل می دهد.

لیلما ۴۵ ساله از ساکنین ولایت هرات است و یکی از این کارگران که  سال هاست در شرکت تولید  کرک در شرایطی سخت و طاقت فرسا کار می کند.

وی از درامدی که دارد راضی نیست اما تلاش کرده است تا با این درامد بخور و نمیر هم کرایه خانه بپردازد و هم مصارف زندگی اش را تامین کند.

با این حال صادرگنندکان کرک در هرات تاکید دارند، وضعیت بازار این کالا همانند گذشته نیست و کسب و کار آنان در مقایسه با سالهای قبل از رونق افتاده است.

عبدالواحد حبیب زاده از صادرکنندگان هرات بر این باور است که عدم حمایت دولت از صادرکنندگان باعث شده تا کاهش قابل ملاحظه ای در قیمت کرک بوجود بیاید.

وی گفت،قیمت هر کیلو کرک در بازار هرات از ۴۰ دالر به ۲۳ دالر کاهش یافته است.

محمد عثمان انصاری رییس اتحادیه صادرکنندکان ولایت هرات با بیان اینکه  هرات دارای مرغوبترین کرک در افغانستان است و سهم این ولایت از صادرات سالانه ۱۵۰۰ تن کرک به کشورهای خارجی می باشد، گفت، در سالهای گذشته محصول کرک ولایت هرات به کشورهای اروپایی صادر می شد اما اکنون این کالا با بهای کمتری نسبت به بازار اروپا به بازار چین ارسال می شود.

حالا که وضعیت صادرات کرک نسبت به گذشته رونق آنچنانی ندارد، صادر کنندگان کرک و بازرگانان در هرات از دولت توقع دارند تا از کسب و کارشان حمایت کرده و آنان را در شگوفایی این تجارت همکاری کند

اما سعد خطیبی رییس اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات گفت، دولت بجای حمایت از صادرکنندگان بیشتر بر آنها محدودیت وضع میکند.

در حالیکه مسئولان اتاق تجارت و هم چنان اتحادیه صادرکنندگان ولایت هرات از نبود حمایت های دولتی شکایت دارند  باآنهم ۶ شرکت بسته بندی و صادرکننده کرک در این ولایت فعالیت دارند و به گونه مستقیم و غیرمستقیم ۱۰ هزار تن در این شرکت ها مصروف کار بوده و امرار معیشت میکنند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.