ثور 25, 1403 09:58 Asia/Kabul
  • امیرعبداللهیان: تداوم مداخلات آمریکا در افغانستان وضعیت این کشور را پیچیده‌تر می‌کند
    امیرعبداللهیان: تداوم مداخلات آمریکا در افغانستان وضعیت این کشور را پیچیده‌تر می‌کند

وزیر امورخارجه ایران گفت: تداوم مداخلات هدفمند آمریکا در مسایل داخلی افغانستان، وضعیت این کشور را پیچیده تر خواهد کرد.

به گزارش رادیو دری، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران در دیدار خانم «رزا اتنبایوا» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران با اهتمام ویژه نسبت به ثبات و امنیت و توسعه پایدار در افغانستان، تحولات کشور همسایه خود را از نزدیک و به دقت دنبال و از ایفای نقش سازمان ملل متحد در راستای کمک به مردم افغانستان حمایت می‌کند.

امیرعبداللهیان اقدامات سازمان ملل متحد در افغانستان طی دو دهه گذشته را مثبت ارزیابی کرد و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ادامه فعالیت‌های بشردوستانه تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین با اشاره به میزبانی چند میلیون اتباع افغانستان در ایران، توجه جدی سازمان ملل متحد به این مساله را خواستار شد.

وی همچنین نقش مخرب آمریکا در افغانستان طی سال‌های حضور خود در این کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: تداوم مداخلات هدفمند آمریکا در مسایل داخلی افغانستان، وضعیت این کشور را پیچیده تر خواهد کرد.

امیرعبداللهیان افزود: مشکلات افغانستان پیچیده است، پس باید بر راه حل‌های متنوع و چند لایه تمرکز کرد.

خانم «رزا اتنبایوا» نیز با تشریح آخرین تحولات و مسائل افغانستان و نشست آتی دوحه ٣ در قطر، از حسن میزبانی دولت و مردم ایران از اتباع افغانستان و تلاش های صورت گرفته برای بهبود وضعیت آنان قدردانی و از بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی درخصوص بحران انسانی در افغانستان انتقاد کرد.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با تایید پیچیدگی شرایط و روند تحولات افعانستان، بر هماهنگ‌ سازی مواضع متنوع و مختلف کنشگران منطقه ای برای کمک به توسعه و ثبات در این کشور تاکید کرد.

رزا اتنبایوا همچنین با مهم ارزیابی کردن ابتکارات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، از استمرار تلاش‌های دیپلماتیک ایران در چارچوب نشست همسایگان استقبال کرد.

افغانستان با بحران اقتصادی و انسانی ناشی از بیست سال اشغالگری نظامیان آمریکایی و جنگ ناشی از آن مواجه بوده و این اشغالگری و جنگ باعث نابودی زیر ساخت های اقتصادی افغانستان شده است.

آمریکا پس از خروج خفت بار از افغانستان در اواخر اوت سال 2021 و بدنبال آن پس از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور به بهانه های واهی، حدود 10 میلیارد دلار از دارایی های مردم افغانستان را بلوکه و این کشور را تحریم کرده است.

عامل اصلی وضعیت پیچیده افغانستان، آمریکایی‌ها هستند

کلیدواژه