انتقاد پارلمان افغانستان از امضای «سند میثاق همکاری کابل-واشنگتن» توسط اشرف غنی
(last modified 1396-06-04T05:28:33+00:00 )
سنبله 04, 1396 09:58 Asia/Kabul
  • انتقاد پارلمان افغانستان از امضای «سند میثاق همکاری کابل-واشنگتن» توسط اشرف غنی

پارلمان افغانستان اعلام کرد،در امضای «سند میثاق همکاری افغانستان و آمریکا» توسط اشرف غنی هیچ مشورتی با نمایندگان افغانستان صورت نگرفته است و این حکم شخصی اشرف غنی محسوب می‌شود.

 به گزارش رادیو دری،اخیرا اشرف غنی، سندی را با آمریکا به امضا رسانده که در آن حکومت وحدت ملی 200 تعهد به ایجاد تغییرات بنیادین و اصلاحات جدی در زمینه با فساد اداری و دیگر زمینه‌ها را داده است.

پارلمان افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که از جزئیات سند جدید همکاری بین آمریکا و افغانستان اطلاعی ندارد و هیچ مشورتی در این زمینه با نمایندگان افغان صورت نگرفته است.

«نذیراحمدزی» معاون پارلمان افغانستان گفت تنها دو پیمان امنیتی و اقتصادی بین آمریکا و افغانستان به امضا رسیده است که برای نظارت بر آن کمیسیون مشترکی در پارلمان موجود است.

وی افزود این دو پیمان با آمریکا به صورت مشترک از سوی پارلمان و حکومت افغانستان به امضا رسیده‌ است، اما این درباره «سندمیثاق همکاری افغانستان و آمریکا» صدق نمی‌کند.

معاون پارلمان افغانستان تصریح کرد نمایندگان افغان تمام تعهدات صورت گرفته در سند جدید همکاری با آمریکا را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

احمدزی تاکید کرد در صورت عدم رضایت نمایندگان افغان ، پارلمان مانع اجرای خودسرانه این تعهدات از سوی حکومت خواهد شد.

معاون پارلمان افغانستان گفت: «قصد بی احترامی به رئیس جمهور افغانستان را ندارم اما این حکم شخصی وی است اشرف غنی قبل از امضای این سند باید با نمایندگان افغان مشورت می‌کرد».

وی خاطر نشان کرد پارلمان افغانستان هیچ گونه اعمال غیرقانونی را از سوی حکومت تحمل نخواهد کرد.

این در حالی است که اخیرا ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که اشرف غنی سندی را که شامل 200 تعهد در زمینه اصلاحات در حکومت وحدت ملی می‌شود را با آمریکا امضا کرده است.

سرپرست سفیر آمریکا در کابل اعلام کرد که مشاور امنیت ملی در این مورد با اشرف غنی دیدار کرده است و رایزنی‌های مشترک از جند ماه قبل برای امضای این سند بین مقامات دو کشور صورت گرفته‌ است.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که تعهدات یکجانبه‌ای حکومت وحدت ملی به آمریکا بدون مشورت پارلمان افغانستان غیر قانونی است و حکومت مکلف است تا در این مورد شفاف سازی کند.