سنبله 09, 1396 17:28 Asia/Kabul

​​​​​​​افغانستان در برابر تصمیم پاکستان واکنش جدی نشان داده وآن را خلاف نورم های حقوق بشری وتوافق سه جانبه می داند.

روزگذشته پارلمان پاکستان از حکومت آن کشور خواست تا طرحی را مبنی بر خروج حدود دومیلیون مهاجر افغان که در آن کشور زندگی می کند روی دست گیرد .

این تصمیم از سوی پارلمان پاکستان روز گذشته پس از اعلان استراتژی ترامپ که پاکستان در آن حامی تروریسم خوانده شده  وامریکا به حضور طولانی خود تاکیده کرد ،گرفته شد.

وزارت مهاحرین افغانستان به این تصمتم پارلمان پاکستان واکنش تند نشان داده وتاکید کرده که هرگونه تصمبم برای خروج مهاجرین باید براساس توافقات سه جانبه افغانستان ، پاکستان وسازمان بین المللی مهاجرت اتخاذ گردد.

میا خیل مشاور وزارت مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان می گوید به اساس توافقات صورت گرفته مهاجرین به شکل دواطلبانه ،تدریجی  خوش به رضا وآبرومندانه از پاکستان برگردندوپاکستان هر سال سند اقامت آنها را تمدید کند .

هر گاه پاکستان چنین تصمیمی را گرفته وعملی سازد و به توافقات خود پشت پا به زند ما به مراجع بین المللی شکایت می بریم.

اما دکتر سید علی مشاور پیشین وزارت مهاجرین در مصاحبه اختصاصی با رادیو دری گفت، پاکستان همواره خلاف تعهداتش عمل نموده وتلاش های افغانستان در مجامع بین المللی موثر تمام نمی شود.به گفته این کارشناس افغان باید حکومت افغانستان زمینه برگشت مهاجرین را مهیا سازد.

افغانها به این باور اند که پاکستان از مهاجرین به عنوان ابراز فشاراستفاده می کند در حالی که مساله مهاجرین یا موضوع انسانی وبشر دوستانه است و نه باید به عنوان ابراز فشار به کارگمارده شود.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان قریشی موجود است.