سنبله 26, 1396 17:01 Asia/Kabul

نخستین و بزرگترین نیروگاه برق بادی- خورشیدی در ولایت هرات امروز با حضور علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و شاهزاده مصطفی ظاهر رئیس عمومی محیط زیست افغانستان به بهره برداری رسید.

این پروژه در 40 جریب زمین در شهرک صنعتی هرات اجراء شده و ده ها نوع تجهیزات برای استفاده درست از انرژی به دست آمده نصب شده است.

آصف غفوری سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان  درگفت و گو با رادیودری ضمن بیان اینکه  این پروژه با هزینه  (3,498,609.00) ۳ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۶۰۹ دالر با همکاری مالی کشور جاپان به پایه اکمال رسیده است، گفت: پروژه برق بادی وخورشیدی توانایی تولید2 میگاوات را دارا می باشد که از انرژی تولید شده علاوه بر توزیع برای ساکنین هرات بخش خصوصی تجاری نیز میتواند از آن  بهره مند شود.

سخنگوی وزیر انرژی و آب افغانستان تصریح کرد: در این پروژه تجهیزاتی شامل5320 تخته سولر از کشور ناروی که دارای ظرفیت 1700 کیلووات میباشد، 3 پایه توربین بادی هر کدام با ظرفیت 100 کیلو وات ، یک عدد توته لایزینگ فنل(Totalizing Panel)،          31 عدد انورتر، یک پایه ترانسفرمر ترکی 2.5 میگاوات، 2 پایه سویچ گیر، دو عدد (Storage room)، عدد کمره محافظتی (CCTV)، حفریک حلقه چاه به عمق 120 متر، یک ذخیره به حجم 10 متر مکعب و تاوری با ارتفاع ۱۰ متر در محل نصب شده است.

این مقام وزارت  انرژی و آب، این پروژه را بزرگترین پروژه ترکیبی بادی و خورشیدی دانسته اظهار داشت: شرایط اقلیمی در ولایت هرات موفقیت بیشتر را برای این پروژه رقم خواهد زد.

غفوری همچنان از آغاز تلاش ها بخاطر اجرای پروژه های بیشتر انرژی تجدید پذیر در برخی از ولایات کشور یاد کرد و افزود: این وزارت تلاش دارد تا دراجرای پروژه های مشابه در ولایات مختلف ۳۰۰ میگاوات برق را تولید کند.

سخنگوی وزیر انرژی و آب از تعهد دولت به دلیل آغاز پروژه ایجاد نیروگاه برق ۱ میگاوات خورشیدی در ولایت شیندند خبر داد و افزوود: این پروژه نمونه‌ی خوبی از ایجاد پارک تولید انرژی از منابع پاک میباشد که  میتوان در آینده برای گسترش تولید برق از منابع تجدید پذیر از تجربیات این پروژه استفاده موثر صورت گیرد.

مسئولان وزارت انرژی وآب افغانستان گفته اند: از این نوع پروژه در میان کشورهای همسایه که از نیروی باد و نور خورشید به صورت همزمان تولید برق شود و از یک سب استیشن نیروی برق وارد شبکه شهری شود تا کنون ساخته نشده و این نخستین نیروگاه از این دست در منطقه می باشد.

 

 

کلیدواژه