ماتیس: آمریکا نظامیان تازه نفس به افغانستان اعزام می‌کند
(last modified Wed, 27 Sep 2017 12:30:49 GMT )
میزان 05, 1396 17:00 Asia/Kabul

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در سفر غیره منتظره به افغانستان، گفت: آمریکا برای تقویت نیروهای افغانستان، نظامیان تازه نفس را به این کشور اعزام خواهد کرد، اما وی آمار دقیقی از تعداد این نظامیان ارائه نکرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو صبح امروز وارد کابل شدند و بر حمایت آمریکا و ناتو از دولت افغانستان تاکید کردند.

ماتیس در کنفرانس مشترکی که با رئیس جمهوری افغانستان داشت اعلام کرد که آمریکا و متحدانش از افغانستان حمایت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این کشور بار دیگر لانه‌ امن تروریستها شود.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: راهبرد جدید واشنگتن فرصتی است برای پاکستان تا با افغانستان همکاری کند و در امر مبارزه با تروریسم پیش قدم شود.

وی افزود: منتظر پاسخ روشن پاکستان در مورد استراتژی جدید آمریکاست و برای این منظور باید با مقام‌های پاکستانی گفتگو کند.

  وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت که کشورش تلاش می‌کند تا مهارت نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر شود و نیروهای ویژه نیز افزایش پیدا کنند.

ماتیس تصریح کرد که کشورش برای تقویت نیروهای افغانستان، نظامیان تازه نفس را به این کشور اعزام خواهد کرد، وی اما آمار دقیقی از تعداد این نظامیان ارائه نکرد.

  «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که نیروهای این سازمان در کنار مردم افغانستان می‌مانند و نیروهای افغانستان را در بخش‌های آموزشی و مشورت دهی کمک می‌کنند.

این مقام ارشد ناتو گفت که خروج نیروهای ناتو از افغانستان هزینه‌های بالایی را در پی دارد و این کشور بار دیگر تبدیل به لانه‌امن تروریست ها خواهد شد.

استولتنبرگ تصریح کرد که ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت می‌کند و تا سال ۲۰۲۰ میلادی یک میلیارد دلار به آنان کمک خواهد کرد.

 افزون بر این، این دو مقام ارشد آمریکا و پیمان ناتو از کشورهای همسایه افغانستان به ویژه پاکستان خواستند که از راهبرد جدید آمریکا حمایت کنند و در امر مبارزه با تروریسم عملا اقدام کنند.

این در حالی است که همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا و دبیر کل ناتو به کابل، یک راکت در اطراف فرودگاه بین‌المللی کابل اصابت کرده است.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت: این راکت صبح امروز در اطراف فرودگاه  اصابت کرد اما تلفاتی در پی ندارد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش قریشی موجود است.