رئیس‌جمهور ازبکستان:آماده همکاری با روسیه و اعضای همسود برای بهبود اوضاع افغانستان هستیم
(last modified 1396-07-22T13:14:29+00:00 )
میزان 22, 1396 17:44 Asia/Kabul
  • رئیس‌جمهور ازبکستان:آماده همکاری با روسیه و اعضای همسود برای بهبود اوضاع افغانستان هستیم

رئیس‌جمهور ازبکستان گفت: «تاشکند» علاقمند است سطح همکاری‌ها در زمینه نظامی و فنی، تنظیم برنامه‌ها و طرح‌های مشترک در چارچوب قراردادها و توافق‌نامه‌ها بین کشورهای مستقل مشترک المنافع را افزایش دهد.

به گزارش رادیو دری به نقل از « پادروبنا»، رئیس جمهور ازبکستان گفت: «تاشکند» علاقمند است سطح همکاری‌های خودرا در زمینه نظامی و فنی، تنظیم برنامه‌ها و طرح‌های مشترک در چارچوب قراردادها و توافق‌نامه‌های بین کشورهای مستقل مشترک المنافع افزایش دهد.

میرضیایف افزود: روشن است که تمام برنامه‌های سازنده را فقط در شرایط صلح و ثبات، واکنش به موقع نسبت به ستیزه جویی‌ها و تهدیدات روز می‌توان عملی کرد.

وی اظهار داشت: در این ارتباط گسترش همکاری‌های متقابل در ابعاد سازمان‌های نظامی و امنیتی در زمینه مبارزه با جنایت، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.      

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: هم اکنون وخامت اوضاع موجود در افغانستان نگران کننده است، به همین دلیل ازبکستان آماده است با همکاری روسیه و کشورهای آسیای مرکزی و دیگر کشورهای مستقل مشترک المنافع برای جستجوی راه‌های حل و فصل سیاسی بحران این کشور کمک کند.

میرضیایف با اشاره به ضرورت وجود جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع تأکید کرد: جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع اهمیت خود را به طور کامل ثابت کرده و امروز در مورد لزوم توسعه و تحکیم بیش از پیش این سازمان‌ و همچنین افزایش اعتبار بین المللی آن درک دقیقی وجود دارد.  

جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت.

بیانیه تأسیس این جامعه در 21 دسامبر 1991 (20 قوس 1380) در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضاء شد.

عضویت گرجستان در این جامعه به دنبال تصمیم رسمی رؤسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 قوس 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور این کشور در 8 اکتبر 1993 (16 قوس 1382) صورت گرفت.