واکنش دولت افغانستان به اظهارات والی بلخ
(last modified 1396-08-12T10:20:30+00:00 )
عقرب 12, 1396 14:50 Asia/Kabul
  • واکنش دولت افغانستان به اظهارات والی بلخ
    واکنش دولت افغانستان به اظهارات والی بلخ

معاون سخنگوی رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در واکنش به اظهارات عطامحمد نور استاندار بلخ رییس و رئیس  اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان اعلام کرد ، تهدید نظام سیاسی این کشورپذیرفتنی نیست اما بر اساس توافق نامه سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی ،برگزاری لویه‌جرگه قانون اساسی مورد حمایت است.

«جاوید فیصل» معاون سخنگوی رئیس اجرایی دولت افغانستان در نشستی خبری در کابل تاکید کرد،دولت وحدت ملی از مردم این کشور حمایت می‌کند و کسی حق تهدید نظام را ندارد.

وی افزود،دولت وحدت ملی به اراده مردم تشکیل شده است و بر اساس قانون دوره پنج ساله خود را کامل خواهد کرد.

فیصل اظهار داشت، شرایط برای برگزاری لویه‌جرگه مشورتی مناسب نیست، اما لویه‌جرگه تعدیل قانون اساسی که بخشی از توافق‌نامه سیاسی دولت وحدت ملی است برگزار خواهد شد.

این موضع فیصل پس از آن اتخاذ شد که به تازگی عطامحمد نور والی بلخ و اسماعیل‌خان از فرماندهان سابق جهادی در نشستی خبری ،دولت وحدت ملی را ناکام دانسته و خواستار برگزاری لویه‌جرگه مشورتی برای تشکیل دولت موقت در این کشور شدند.

اسماعیل‌خان ضمن اعلام حمایت از نامزدی عطامحمد نور برای انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان گفت حزب جمعیت اسلامی از عبدالله در انتخابات حمایت نخواهد کرد.

اظهارات عطا محمد نورو اسماعیل خان و واکنش معاون سخنگوی رئیس اجرایی دولت افغانستان نشان می دهد که تنش در مناسبات اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی این کشور با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری به رئیس اجرایی کابینه هم کشیده شده است.

از بیش از یکسال گذشته تاکنون،جدال سیاسی اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان با رئیس جمهوری این کشور در انتقاد از عدم توجه و پایبندی وی به مفاد توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی به خصوص نادیده گرفتن جایگاه رئیس اجرایی کابینه در عزل و نصب ها در سطح ملی و محلی افزایش یافته است.

در واقع حزب جمعیت اسلامی که خود را تشکیل دهنده نیمی ازدولت وحدت ملی در افغانستان از طریق حضور نماینده خود در جایگاه رئیس اجرایی کابینه این کشور می داند،به عملکرد اشرف غنی در خصوص روند اتخاذ تصمیمات مهم و عزل و نصب افراد در سمت های مختلف، به شدت معترض است.

این موضع حزب جمعیت اسلامی که در حمایت ازموقعیت عبدالله در دولت وحدت ملی واستیفای حقوق این حزب که قاعدتا باید در نیمی از قدرت سیاسی و اجرایی سهیم باشد،اتخاذ شده است،چندان با رویکرد رئیس اجرایی سازگار نیست.

در حالی که اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی خواستاربرخوردهای موثر و قاطع قانونی با عوامل اجرا نشدن توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی هستند و حتی از آنان از ابزارهای مختلف برای تحت فشار قرار دادن اشرف غنی استفاده می کنند،اما عبدالله این رویکرد را نمی پسندد .

به همین دلیل است که برخی اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان رویکرد عبور از عبدالله را در پیش گرفته اند و درهمین راستا بدون توجه به لزوم اتخاذ تصمیم در درون این حزب،عطا محد نور خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور معرفی کرده  و اسماعیل خان هم گفته حزب جمعیت اسلامی از نامزدی عبدالله حمایت نخواهد  کرد.

"پادشاه بینا" کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به مواضع متفاوت ومتضاد در حزب جمعیت اسلامی می گوید،این رویکردها نشان میدهد که حزب جمعیت اسلامی از لحاظ رهبری در حال فروپاشی است.

در چنین شرایطی است که معاون سخنگوی رئیس اجرایی کابینه افغانستان به اسماعیل خان توصیه کرده از جانب حزب جمعیت اسلامی درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری و موضع این حزب اظهار نظر نکند.

سیاست برخی اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان در اعلام عدم حمایت از عبدالله در انتخابات آینده نشان می دهد که آنان از عملکرد وی در استیفای حقوق این حزب دردولت وحدت ملی راضی نیستند وقصد دارند در چارچوب سیاست عبور ازعبدالله، فرد دیگری را  در جایگاه نامزد نهایی این حزب در انتخابات بعدی قرار دهند.