دلو 19, 1396 11:47 Asia/Kabul

مسئولان اتحادیه صرافان ولایت هرات تاکید کرده‌اند: کار مرکز صرافان هرات بر اساس قانون و با مجوز بانک مرکزی افغانستان در جریان است و باید دولت ضمن حمایت از این مرکز به فکر توسعه و گسترش فعالیت‌های آنان باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، پس از آنکه بانک مرکزی افغانستان جواز فعالیت‌های 35 مرکز فروش و خرید اسعار را لغو کرد، صرافان ولایت هرات در اعتراض به این رویداد مرکز صرافی «خراسان» در این ولایت را تعطیل کردند.

«بهاءالدین رحیمی» رییس اتحادیه صرافان ولایت هرات با انتقاد از مسئولان دولت وحدت ملی  تاکید کرد: مرکز بزرگ صرافان هرات همکار خوب دولت می‌باشد و فعالیت‌های قانونی اعضای آن بار سنگین تبادلات پولی در کشور را از دوش بانک‌های افغانستان کمتر کرده‌است.

رحیمی لغو جواز فعالیت 35 دفتر صرافی از سوی دولت را منطقی ندانسته و تصریح کرد: صدها تن از فروشندگان اسعار که بدون مجوز در بازارها فعالیت‌های غیرقانونی دارند، متهم به پول‌ شویی برای مخالفان دولت هستند و منسولان امنیتی و بانک مرکزی آنان را نادیده گرفته‌است.

 رییس اتحادیه صرافان ولایت هرات هشدار داد: تا زمانیکه جواز فعالیت صرافان که توسط بانک مرکزی لغو شده مجددا تمدید نشود به اعتصاب‌شان ادامه خواهند داد.

در همین حال شماری از صرافان ولایت هرات با بیان اینکه بانک مرکزی  روزانه تا 1 هزار افغانی از آنان جریمه اخذ می‌کند، خاطرنشان کردند: اگر این روند ادامه پیدا کند، روزانه میلیون‌ها افغانی هم بازرگانان و هم مردم افغانستان متضرر خواهند شد.

اعتصاب کاری صرافان در ولایت هرات باعث ایجاد اختلال در روند کاری و تجارتی این ولایت نیز شده‌است.

صدها تن از ساکنین غرب افغانستان که برای انجام داد وستدهای پولی شان به هرات آمده اند، با ابراز نگرانی از تعطیلی بازار ارز تاکید کردند: دولت افغانستان باید به این قایله خاتمه بدهد و برای مردم بیشتر از این مشکل ایجاد نکنند.

با اینحال مسئولان بانک مرکزی تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده‌است.

کلیدواژه