برگزاری نشست هم اندیشی اساتید و روسای دانشگاه های افغانستان و ایران در کابل
(last modified 1397-02-02T10:09:14+00:00 )
ثور 02, 1397 14:39 Asia/Kabul

همزمان با گشایش دومین نمایشگاه کتاب ایران در دانشگاه کابل، گروهی از اساتید و روسای دانشگاههای افغانستان و ایران در نشستی در محل دانشگاه کابل به دیدار و گفتگو پیرامون زمینه های همکاری علمی دو طرف پرداختند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، آقایان حمید الله فاروقی رییس دانشگاه کابل و ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  جمهوری اسلامی ایران که ریاست دو هیت علمی افغانستانی و ایرانی را به دوش داشتند، هر کدام به نوبه ی خود به اهمیت گسترش روابط علمی – فرهنگی میان دو کشور تاکید کردند.

حمید الله فاروقی رییس دانشگاه کابل در سخنانی ضمن ابراز سپاس از تلاش های جمهوری اسلامی ایران در راستای بارورسازی جامعه ی علمی و دانشگاهی افغانستان، نشست هم اندیشی میان دو هیت علمی افغانستانی و ایرانی را  نقطه ی عطفی در تاریخ همکاری های علمی نهادهای دانشگاهی دو کشور عنوان کرد.

رییس دانشگاه کابل در بخشی از سخنانش با برجسته سازی نیازمندی کشورهای منطقه به بهره گیری از محصولات علمی یکدیگر، برگزاری دومین نمایشگاه کتاب ایران در دانشگاه کابل را اقدامی کارساز و سومند خواند که به گفته ی وی برگزاری این نمایشگاه کتاب زمینه ی مناسبی را برای اساتید، دانشجویان و علاقه مندان به کتاب در افغانستان فراهم کرده است. 

تشکیل اتحادیه ی دانشگاه های دولتی و خصوصی افغانستان و مساعد سازی شرایط برای عضویت اساتید افغانستان در فرهنگستان های علوم و زبان ایران به منظور نزدیک کردن دیدگاه ها و گسترش اثربخشی خروجی این نهادها نیز از موارد پیشنهادی رییس دانشگاه کابل بود که توسط هیت علمی ایرانی شرکت کننده در این اجلاس هم اندیشی مورد تایید قرار گرفت.

افزون بر این ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست به جایگاه و نقش انکار ناپذیر دانشگاه در منتقل کردن دانش بشری به نسل آینده اشاره کرد و خاطر نشان ساخت "ما به علم و دانش هم نیاز داریم و آمادگی در دو طرف وجود دارد تا تبادل استاد و دانشجو و اقدام برای تعمیق ارتباطات علمی انجام شود."

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران در بخشی از سخنانش به برخی از توافقات قبلی میان افغانستان و ایران در زمینه ی همکاری های علمی نیز اشاره کرد و برگزاری این نشست هم اندیشی میان روسا و اساتید دانشگاه های ایران و افغانستان را نتیجه و برآیند توافقی خواند که قبلا در خصوص گسترش روابط دانشگاهی با دانشگاه کابل صورت گرفته گرفته بود.

ترکمان مشترکات گسترده ی تاریخی، فرهنگی و دینی میان افغانستان و ایران را عاملی مهم در ایجاد سهولت در زمینه ی رسیدن به تفاهم فرهنگی میان دو کشور عنوان داد.

افزون بر این، آقایان  «محمد کافی» رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، «احمد رضی» رئیس دانشگاه گیلان، اساتیدی از دانشگاه های یزد، سیستان و بلوچستان، الزهرا(س)، پیام نور، جامعۀ المصطفی؛ بیرجند و علامه طباطبائی نیز در مورد زمینه های ممکن برای همکاری با دانشگاههای افغانستان دیدگاه های شان را بیان کردند.

تهداب گزاری دانشکده ی زبان و ادبیات دری در دانشگاه کابل  از برنامه های جانبی نشست هم اندیشی روسا و اساتید دانشگاه های افغانستان و ایران بود که این مراسم نیز با حضور «محمد رضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل اجرایی شد.

لازم به ذکر است این که در کنار میزبانی  از نشست هم اندیشی اساتید و روسای دانشگاه های افغانستان و ایران،  دانشگاه کابل  نخستین دور گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان را نیز میزبانی خواهد کرد که این گفتگوها میان ده تن از اساتید و روسای دانشگاه های ایران و افغانستان امروز یک شنبه آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت .