سفیر ترکیه در کابل: جنرال دوستم به زودی به افغانستان باز می‌گردد
(last modified 1397-04-24T06:24:15+00:00 )
سرطان 24, 1397 10:54 Asia/Kabul
  • سفیر ترکیه در کابل: جنرال دوستم به زودی به افغانستان باز می‌گردد

سفیر ترکیه در مراسمی در کابل اعلام کرد که جنرال دوستم به زودی به افغانستان باز می‌گردد، آنکارا از حضور مجدد معاون اول رئیس جمهور افغانستان در کابل حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، « اوزان ار طغرل» سفیر ترکیه در دومین سالروز کودتای نافرجام ترکیه گفت: حضور جنرال دوستم در افغانستان می‌تواند در برقراری ثبات و صلح موثر واقع شود.

وی افزود: به احتمال بسیار زیاد جنرال دوستم به زودی به افغانستان باز می‌گردد و ما نیز از تامین صلح در این کشور حمایت می‌کنیم.

این در حالی است که برخی از رسانه‌های افغانستان از نهایی شدن توافق ارگ ریاست جمهوری افغانستان با جنرال دوستم خبر داده است.

گفته می‌شود که معاون او اشرف غنی بازگشتش به افغانستان را به آزادی «نظام الدین قیصاری» و افرادش مشروط ساخته است.

12 روز پیش نیروهای امنیتی افغان قیصاری نماینده جنرال دوستم را بازداشت کردند که باعث تظاهرات گسترده مردمی در ولایت‌های شمال افغانستان شده است.

سفیر ترکیه در ادامه تصریح کرد که اگر دولت افغانستان بخواهد آنکارا نقش برجسته در روند صلح این کشور ایفا خواهد کرد.

ارطغرل با اشاره به افزایش مهاجرت به ترکیه گفت: 170 هزار پناهجوی افغان در ترکیه حضور دارند که تنها 10 هزار نفر از آنها مدارک قانونی اقامت دارند.

وی افزود: ترکیه تا کنون هیچ اقدامی برای اخراج اجباری پناهجویان افغان انجام نداده است و طرفدار خروج اجباری آنها نیست.

سفیر ترکیه تصریح کرد که بیش از 15 هزار پناهجوی افغان به صورت داوطلبانه به کشورشان بازگشته‌اند.

پناهجویان افغان که به افغانستان بازگشته‌اند، اخراج از ترکیه را اجباری توصیف کردند و سازمان عفو بین‌الملل نیز از روند این اخراج اجباری انتقاد کرده بود.