سنبله 20, 1397 08:35 Asia/Kabul
  • تداوم حملات کاخ سفید به نهادهای بین‌المللی؛ اینبار همکاری نکردن با دادگاه بین المللی لاهه

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ روز دوشنبه در واکنش به اظهارات دادستان دادگاه کیفری بین المللی درباره رسیدگی به جنایات آمریکایی ها در افغانستان، گفت: با این دادگاه همکاری نمی کنیم.

«فاتو بنسودا»دادستان دادگاه کیفری بین المللی پیشتر در نشست شورای امنیت درباره افغانستان، خواستار َآن شد تا این دادگاه به جنایات آمریکایی ها در افغانستان رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «جان بولتون» روز دوشنبه مدعی شد، دادگاه کیفری بین المللی با توجه به نظام قضایی داخلی آمریکا که شهروندان خود را در عالی ترین سطح اخلاقی و قانونی مسئول می شمارد، غیر ضروری است. 

مشاور امنیت ملی آمریکا که از تندروهای کاخ سفید است، اظهار کرد: نظامیان آمریکا باید با رعایت کامل قوانین جنگی عمل کنند و وقتی نقض قانون صورت گیرد آمریکا اقدام مناسب و به موقع را علیه متخلفان انجام خواهد داد. 

مشاور امنیت ملی آمریکا که قوانین داخلی کشور خود را فراتر از نهادها و قوانین بین المللی می داند، افزود: واشنگتن نیازی به دادگاه جرائم جنگی ندارند.

هم اکنون بیش از 19 هزار نظامی خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم در قالب نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان حضور دارند که از این تعداد بیش از 16 هزار نظامی آمریکایی هستند.

به اعتقاد اکثریت مردم و مسئولان افغانستان، حضور نظامی آمریکا از سال 2001 درافغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم به همراه سایر کشورهای عضو ناتو، تاکنون هیچ دستاوردی جز کشتارهزاران غیرنظامی وتخریب زیرساخت های افغانستان نداشته است.

 

کلیدواژه