مشاور سابق امنیت ملی افغانستان: تلاش خارجی‌ها نتیجه نمی‌دهد؛ مذاکرات صلح بین الافغانی برگزار شود
(last modified 1397-07-26T12:21:04+00:00 )
میزان 26, 1397 16:51 Asia/Kabul
  • مشاور سابق امنیت ملی افغانستان: تلاش خارجی‌ها نتیجه نمی‌دهد؛ مذاکرات صلح بین الافغانی برگزار شود

مشاور سابق امنیت ملی افغانستان با اشاره به دیدار نماینده وزارت خارجه آمریکا با نمایندگان سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که این تلاش‌ها نتیجه مثبتی در پی ندارد زیرا مذاکرات صلح باید بین‌ الافغانی برگزار شود.

«رنگین دادفر سپنتا» با اشاره به تحولات اخیر در روند صلح تصریح کرد، اگر دولت افغانستان در مذاکرات صلح دخیل نباشد این کشور به میدان رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به دیدار نماینده وزارت خارجه آمریکا از دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت در گفت‌وگوهایی کنونی صلح با طالبان دولت و مردم افغانستان دخیل نیستند.

مشاور سابق امنیت ملی افغانستان اظهار داشت: تلاش‌های که برای برقراری صلح در پشت درهای بسته صورت می‌گیرند نمی‌تواند نتیجه مثبتی در پی داشته باشد.

وی افزود: مذاکرات صلح با گروه طالبان باید بین‌الافغانی باشد و دستاوردهایی که وجود دارند در آینده نیز حفظ شوند.

اسپنتا تاکید کرد که مردم افغانستان از حضور نیروهای خارجی در این کشور حمایت نمی‌کنند و پس از توافقات مقدماتی صلح باید جدول زمانی خروج نظامیان خارجی مشخص شود.

اگر چه دولت افغانستان از موضع گیری صریح در برابر آمریکا خودداری می‌کند اما کارشناسان معتقدند که افغانستان و آمریکا درباره نحوه پیشبرد روند صلح اختلاف نظر دارند.

زیرا بر اساس توافقات صورت گرفته و اجماعی که بین دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی وجود دارد روند صلح باید به رهبری افغان‌ها به پیش برود و سایر کشورها تنها نقش تسهیل کننده را ایفا کنند.

اما در تلاش‌هایی که از سوی دولت آمریکا و سایر کشورها برای گفت‌وگو با طالبان صورت می‌گیرند دولت افغانستان نقشی ندارد موضوعی که نگرانی شماری از کارشناسان غربی را نیز برانگیخته است.

«اندریو ویلدر» معاون بخش آسیا در موسسه مطالعات صلح آمریکا معتقد است که دیدار مقامات کشورها با طالبان بدون حضور نمایندگانی از افغانستان مشروعیت دولت این کشور را زیر سوال می‌برد.

با این حال نیروهای خارجی نهایتا باید از افغانستان خارج شوند به همین دلیل طرف واقعی طالبان دولت افغانستان است و دو طرف باید در تعیین سرنوشت کشورشان باید به تفاهم برسند.