تحلیل؛ ادامه دیپلماسی ایران برای کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان
(last modified 1397-10-16T06:30:59+00:00 )
جدی 16, 1397 11:00 Asia/Kabul
  • تحلیل؛ ادامه دیپلماسی ایران برای کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان

«سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در کابل  با مقامات افغانستان در باره موضوعات  مهمی گفت و گو کرد  . پیگیری امور کاری کمیته های پنج گانه ایران و افغانستان برای امضای سند جامع همکاریهای دو کشور و مذاکرات صلح با گروه طالبان از مهمترین محورهای مذاکرات عراقچی بامقامات افغانستان بود .

معاون وزیر امور خارجه ایران در همین زمینه  روز شنبه در دیدار با «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ضمن  حمایت از روند مردم ‌سالاری و برگزاری انتخابات در افغانستان تاکید کرد :  ایران از دولت افغانستان و مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت و پشتیبانی می ‌کند.

«عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز در این دیدار با قدردانی از مذاکره ایران با گروه طالبان گفت: دولت کابل از صلح حمایت می‌ کند.

عراقچی  پیش از این دیداربا «اشرف غنی» رئیس جمهوری و «ادریس زمان» معاون سیاسی وزیر امورخارجه افغانستان نیز گفت وگو کرد.

مذاکره‌ ایران با طالبان در تهران خبری بود که اخیرا توسط سخنگوی وزارت خارجه تایید شد. مذاکره‌ای که با اطلاع و هماهنگی  دولت افغانستان صورت گرفت.

نگاه ایران به همسایگان و کشورهای منطقه همواره نگاهی مثبت همراه با همزیستی مسالمت آمیز و تلاش برای صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه بوده  است. دیپلماسی  ایران در این زمینه  شفاف  است . ایران در عراق ، سوریه  و حتی یمن در جهت ایجاد ثبات ، امنیت و بازگشت آرامش به این کشورها تلاش بسیاری کرده است  . در مورد  افغانستان نیز  سیاست خارجی‌ جمهوری اسلامی ایران  بر مبنای  حفظ حاکمیت ملی و همکاری با دولت  افغانستان است و ایران  از ابتکار دولت  برای حفظ وحدت ملی، تأمین ثبات، صلح و امنیت حمایت می‌کند.

ایران همسایه افغانستان با مرزهای طولانی است و کشوری است  که حدود 3میلیون مهاجر افغان را پذیرا شده است .سفر معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران به کابل و همچنین   سفر اخیر «علی شمخانی» دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران به  افغانستان، در همین راستا قابل ارزیابی است .

فداحسین مالکی، سفیر اسبق ایران در افغانستان با استقبال از این مذاکرات معتقد است که نقش ایران در این زمینه  باید پررنگ باشد تا صحنه‌ی سیاسی افغانستان زمین بازی کشورهایی که به دنبال منافع خود هستند نشود.

وی با اشاره به اشتراکات مرزی، فرهنگی و زبانی میان دو ملت ایران و افغانستان، این مذاکرات را گامی مثبت در جهت ایجاد صلح و ثبات در افغانستان دانسته و می گوید :

"حساسیت در خصوص صلح و ثبات افغانستان همیشه در دستور کار جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است.اما سفر  شمخانی به کابل و نگرش جدیدی که بوجود آمده به این قضیه شتاب داد که این حساسیت بیشتر شود.... اینکه  این مذاکرات با هماهنگی دولت افغانستان بوده است نکته‌ی بسیار مثبتی است .باید توجه کرد که افغان‌ها به صداقت ایرانیان بیش از صداقت آمریکایی‌ها و عرب‌ها اعتقاد دارند و این هم نکته‌ی مثبت دیگری است و ما باید شتاب کار را در این مورد بیشتر کنیم."

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفر اخیر خود به افغانستان در دیدار  «اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان تصریح کرد ؛ ایران امنیت افغانستان را امنیت خود می داند  . این تاکیدها  نشان می دهد روابط ایران و افغانستان، دوستانه و بر اساس احترام متقابل است وبر همین اساس سند جامع همکاری های راهبردی ایران و افغانستان در کمتر از دو هفته آینده نهایی خواهد شد. اما آنگونه  که "سید عباس عراقچی"  در کابل تصریح کرد تحولات در منطقه سریع و مهم است و ایران و افغانستان نیاز دارند مشورت های مستمر داشته باشند ،زیرا نگرانی ها و مشکلاتی نیز در چارچوب این روابط وجود دارد. این موضوع باتوجه به تحولاتی که  در منطقه وجود دارد، ضرورت تلاش مستمر ایران برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان را دو چندان کرده است  .

کلیدواژه