دلو 11, 1397 12:42 Asia/Kabul

بیش از یک‌ماه از وعده‌ی توزیع شناسنامه‌های برقی توسط مقام‌های دولتی در هرات میگذرد اما هنوز این روند آغاز نشده و اعتراض شهروندان را در پی داشته‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان اداره‌ی توزیع شناسنامه‌های برقی در هرات با بیان اینکه امور مربوط به توزیع در حال پایان است، می‌گویند: زمان دقیق توزیع این شناسنامه‌ها مشخص نیست اما در آینده نزدیک روند توزیع تذکره‌های جدید برای شهروندان هرات آغاز خواهد شد.

"محمد ناصر حافظی" مسئول دفتر توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی درهرات یک‌ونیم ماه قبل به رسانه‌ها گفته بود که این تذکره‌های تابعیت که سال‌هاست مردم منتظر آن هستند در آغاز ماه جدی توزیع خواهد شد اما تا کنون این روند حتی شروع نشده‌است.

بیش از 40 روز از این وعده‌ی مسئول دفتر توزیع شناسنامه‌های برقی در هرات می‌گذرد ولی ساکنین هرات هم‌چنان منتظر دریافت شناسنامه‌هایی هستند که به گفته‌ی مسئولان محلی از اعتبار بیشتری نسبت به تذکره‌های فعلی برخوردار است.

حافظی بار دیگر بر تصمیم دولت افغانستان برای اجرای این روند تاکید کرد و گفت: اداره‌ی احصائیه در حال ترتیب آخرین مراحل کاری است و بزودی مرحله‌ی توزیع این شناسنامه‌ها آغاز خواهد شد.

شماری از شهروندان هرات نیز نگران تعویق روند توزیع شناسنامه‌های برقی هستند و می‌گویند: در پروسه‌ی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولسوالی باید از تذکره‌های برقی کار گرفته شود تا جلو تقلبات انتخاباتی گرفته شده و مردم به انتخاباتی شفاف باورمند شوند.

کارشناسان امور افغانستان با بیان اینکه بزرگترین مشکل  و مانع بر سر راه توزیع این شناسنامه‌ها  درج کلمه «افغان» است، گفته‌اند: این اختلاف دیدگاه روند توزیع این سند مهم ملی را با مشکلاتی به همراه کرده‌است.

"وهاب صدیقی" استاد دانشگاه در هرات بر این باور است که توزیع شناسنامه بدون درنظرداشت خواست همه‌ی مردم سبب ایجاد تنش‌های قومی در مناطق مختلف کشور بویژه هرات خواهد شد.

اعضای شورای ولایتی هرات نیز با این استاد دانشگاه هم‌نظراند.

آنان نیز تاکید دارند که باید دولت افغانستان در تهیه و توزیع شناسنامه‌های برقی خواست اقشار مختلف مردم را بررسی کند و تصمیمی بگیرد که باعث بیشتر شدن اختلاف و تنش نشود.

«عبدالرحیم صالحی» عضو این شورا که نگران تعویق این روند است هشدار می‌دهد در وضعیت کنونی می طلبد تا دولت برنامه‌هایی را روی دست بگیرد که باعث انسجام و وحدت بیشتر در بین اقوام مختلف در افغانستان شود، نه اینکه با طرح موضوعات اختلافی مشکلات را بیشتر کند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه