ثور 20, 1403 18:09 Asia/Kabul
  • مقام اقتصادی ایران: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان فرارسیده است
    مقام اقتصادی ایران: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان فرارسیده است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت حکومت سرپرست کابل سیاست های اقتصادی خوبی را دنبال می‌کند و بهار سرمایه‌گذاری در این کشور از راه رسیده است.

به گزارش رادیو دری، محمود سیادت رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان در سه سال گذشته گفت: در این مدت شاهد تغییر رفتار کشور افغانستان در حوزه های اقتصادی نیز بوده ایم که تفاوت بسیار چشمگیری نسبت به قبل دارد و آن را می توان به وضوح در برنامه ریزی‌های طالبان برای بازار افغانستان مشاهده کرد.

وی افزود: امروز با سیاست‌های خوب حکومت افغانستان در اقتصاد، با وجود آنکه هنوز دولت این کشور به رسمیت شناخته نشده و فقر در افغانستان به دلیل حجم بالای خروج سرمایه و قطع کمک‌های خارجی حاکم است، نشانه‌هایی از افغانستانی متفاوت در ۱۰ سال آینده پیدا است.

سیادت گفت: هر کشوری بهاری برای سرمایه گذاری دارد؛ اکنون بهار سرمایه گذاری در  افغانستان است و  این کشور به  تکنولوژی و  دانش فنی نیاز دارد از این رو باید از این فرصت برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه  استفاده کنیم.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه در ۴۵ سال گذشته عمده ارتباطات ایران با افغانستان در حوزه تجاری بوده است، ادامه داد: به دلیل جنگ ها و ناامنی ها تاکنون سرمایه گذاری به ویژه در معدن و کشاورزی افغانستان مقدور نبود و این دو بخش در این کشور سربسته باقی مانده است.

وی تأکید کرد امروز در بخش معدن و کشت فراسرزمینی در افغانستان فرصت‌های بکری برای فعالان اقتصادی ایرانی وجود دارد.

سیادت به رشد صادارت کالا از ایران به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: حجم صادرات کالا از ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳.۵ درصد و از استان خراسان رضوی به میزان ۷۷ درصد رشد داشت.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: ایران فرصت جدیدی در افغانستان دارد و می تواند به توفیق‌های زیادی به ویژه از طریق خراسان رضوی دست یابد.

تأکید مقام ایرانی بر اهمیت سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان

افزایش ۲۲۴ میلیون دالری صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان

کلیدواژه