حوت 01, 1397 10:59 Asia/Kabul
  • بانک مرکزی افغانستان : تصمیم اخیر اتحادیه اروپا علیه این کشور ناعادلانه است

بانک مرکزی افغانستان با ابراز تاسف درباره تصمیم اخیر کمیسیون اتحادیه اروپا مبنی بر افزودن دوباره نام افغانستان در فهرست سیاه کشورهایی که در پولشویی مشارکت دارند، این تصمیم را ”شتابزده و ناعادلانه“ خواند. 

به گزارش رادیو دری،کمیسیون اتحادیه اروپا به تازگی پیشنهاد کرده است 23 کشور به فهرست کشورهایی اضافه شوند که ”نقص های راهبردی در مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریست ها“ دارند.

به موجب بیانیه ای که چهارشنبه منتشر شد، هدف از این اقدام، حفاظت از اقدام مالی اتحادیه اروپا از طریق جلوگیری از خطرات پولشویی و تامین مالی تروریست ها است. بانک ها و نهادهای دیگری که مشمول مقررات ضدپولشویی اتحادیه اروپا هستند، ملزم خواهند بود برای شناسایی بهتر هر گونه جریان مشکوک پول، کنترل عملیات مالی این کشوره ”پرخطر“ را افزایش دهند. با وجود این، بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد همه بانک ها در این کشور از مقررات بین المللی تبعیت کرده اند و تصمیم اتحادیه اروپا عجولانه و غیرعادلانه است.

امال هاشور، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان گفت: افغانستان به این فهرست سیاه اضافه نشده ، بلکه اتحادیه اروپا ادعا کرده است افغانستان از جمله کشورهایی است که برای مبارزه با پولشویی تلاش می کند. با وجود این، وی پیشنهاد اتحادیه اروپا برای افزودن نام افغانستان در فهرست سیاه ناعادلانه و شتابزده دانست. وی گفت افغانستان دو سال پیش، پس از اجرای مقررات و قوانین کنترل پولشویی، از فهرست خاکستری گروه مالی بین المللی خارج، و در فهرست سفید قرار داده شد. 

کلیدواژه