حمل 07, 1398 14:00 Asia/Kabul
  • ترک جلسه ناتو توسط مقامات آمریکایی همزمان با حضور «حمدالله محب»

برخی منابع خبری اعلام کرد چندین دیپلمات ارشد آمریکایی روز گذشته در جلسه ناتو در افغانستان و همزمان با حضور حمدالله محب جلسه را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محب چندی پیش در جمع گروهی از خبرنگاران در سفارت افغانستان گفته بود که «با شناختی که از سابقه آقای خلیل‌زاد وجود دارد، [مشخص است که] او آرزوهایی در افغانستان دارد. او دو بار می‌خواسته نامزد ریاست‌جمهوری شود... افرادی در دولت ما هستند که اینطور ارزیابی می‌کنند که احتمالا تمام این مذاکرات برای این است که یک دولت موقت تشکیل شود که او بتواند نیابت آن را بر عهده بگیرد.»

این سخنان کافی بود که مشاور امنیت ملی افغانستان به وزارت خارجه آمریکا احضار شده و از وی درخواست شود که به صورت رسمی عذرخواهی کند، اما محب حاضر به انجام این کار نشد. 

بعد از این اتفاقات معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا با غنی تماس گرفته و به وی ابلاغ کرده است که مقامات آمریکایی دیگر حاضر به تعامل با مشاور امنیت ملی افغانستان نیستند. 

پنجمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان با توافق بر سر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پایان یافته و دور ششم سفرهای خلیلزاد نیز از امروز آغاز شده است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در حاشیه ماندن دولت افغانستان از مذاکرات میان طالبان و آمریکا باعث خشم مقامات افغان شده و کورسوی امید برای یافتن صلح در این کشور را به مخاطره انداخته است. 

کلیدواژه