کودکان؛ قربانیان اصلی انفجار مین در سال گذشته افغانستان
(last modified 1398-01-17T03:23:54+00:00 )
حمل 17, 1398 07:53 Asia/Kabul

مقامات افغانستان اعلام کردند، بیشتر قربانیان انفجار مین، بمب‌های دست‌ساز و دیگر مواد انفجاری در سال 2018 در این کشور را کودکان تشکیل میدهند.

به گزارش رادیو دری، «شفیق یوسفی» رئیس اداره انسجام و هماهنگی پاکسازی مین در افغانستان گفت، درسال 2018 در این کشور انفجار مین، بمب‌های دست‌ساز و دیگر مواد انفجاری بیش از یکهزار و400 قربانی گرفت که 58 درصد از قربانیان این انفجارها، کودکان و 10 درصد دیگر زنان هستند.

یوسفی افزود، برای پاکسازی میدان‌های مین در افغانستان سالانه به بودجه‌ای 60 تا 70 میلیون دلاری نیاز است اما در گذشته تنها حدود نیمی از بودجه مورد نیاز دراختیار این اداره قرار گرفت.

«نجیب آقا فهیم» وزیر دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث نیز دیروز در نشستی که به مناسبت روز جهانی اطلاع‌رسانی درباره خطرات مین در کابل  گفت،ماهانه بطور متوسط حدود 120 نفر در افغانستان بر اثر انفجار مین و باقی مانده مواد منفجره جان خود را از دست داده و یا دچار معلولیت می‌شوند.

بیش از هفده سال از حمله نظامی آمریکا به افغانستان به بهانه ایجاد امنیت و خروج نیروهای تروریستی از این کشور می‌گذرد اما بر اساس آخرین آمار، نه تنها در افغانستان هیچ ثبات و امنیتی به دست نیامده بلکه این کشور در ناامنی کامل به سر می‌برد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان قریشی موجود است.

کلیدواژه