احتمال تعویق انتخابات ریاست جمهوری در صورت حصول توافق نهایی در مذاکرات با طالبان
(last modified 1398-06-09T08:42:12+00:00 )
سنبله 09, 1398 13:12 Asia/Kabul

در صورتی که مذاکرات با طالبان به زودی به نتایج مطلوبی برسد احتمال به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: در صورتی که مذاکرات با طالبان به زودی به نتایج مطلوبی برسد احتمال به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

محمد حکیم نظری پریانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به نظر می رسد که گفت و گوها بین امریکایی ها و طالبان به نقاط خاصی رسیده و طرفین بر سر بعضی مسایل باهم کنار آمده اند که به این ترتیب سران طالبان باید یک ادبیات برای فرماندهان نظامی شان خلق کنند و یک ادبیات هم برای میز مذاکره و امریکایی ها هم باید ادبیاتی برای مردم خود در این زمینه خلق کنند و ادبیاتی نیز برای میز مذاکره.

وی افزود: هنوز مشخص نیست که بحث های میز مذاکره دقیقاً چیست اما مسئله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به موضوع سلیقه ای دو طرف تبدیل شده و هر کدام از طرفین بر اساس منافعی که دارند سود خود را از توافقنامه می برند.

به گفته این کارشناس سیاسی اینکه در میز مذاکرات چه مسایلی مورد معامله قرار گرفته و طالبان روی چه اصولی با امریکایی ها توافق کرده اند و روی چه مسایلی توافق نکرده اند جای بحث دارد اما تناقضات موجود نشان می دهد که آنچه جریان دارد یک روند موفق نیست و نمی توان انتظار داشت که این گفت و گوها به صلح منجر شود. احتمالاً تغییراتی بصورت موقت در وضعیت موجود ایجاد می شود و جنجال ها از سرگرفته خواهد شد.

نظری پریانی عنوان کرد: مذاکرات بین افغانی هم پس از پایان مرحله نهایی مذاکرات امریکایی ها و طالبان آغاز می شود اما هنوز این مرحله تکمیل نشده و زمانی هم که مذاکرات بین افغانی آغاز شود روند آن طولانی خواهد بود ضمن اینکه هنوز نتایج مذاکرات امریکایی ها با طالبان هم که تاثیرات خود را بر روند مذاکرات بین افغانی خواهد داشت اعلام نشده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که این مذاکرات به نتایج مطلوبی برسد و طرفین از آن راضی باشند احتمال به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد اما در صورتی که روند مذاکرات طولانی شود احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعیین شده وجود دارد.

 

کلیدواژه