سنبله 13, 1398 14:09 Asia/Kabul
  •  محکومیت 10 عضو سابق کمیسیون های انتخابات افغانستان

ده عضو سابق کمیسیون های مستقل و شکایات انتخابات افغانستان به جرم دستکاری در آرا و مداخله غیر قانونی در روند انتخابات با سوء استفاده از صلاحیت کاری، به زندان محکوم شدند.

 رئیس و شش عضو کمیسیون مستقل و رئیس و دوعضو کمیسیون شکایات انتخابات  افغانستان  هرکدام به پنج سال زندان محکوم شدند.
رئیس جمهوری افغانستان اوایل امسال اعضای سابق کمیسیون های مستقل و شکایات انتخابات افغانستان را به جرم  فساد و سوء استفاده ازموقعیت خود از کار برکنار و به دادستانی کل کشور معرفی کرد.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل افغانستان اعلام کرد که روسا و دبیران سابق کمیسیون های انتخاباتی به دلیل کم کاری، سوء استفاده از اختیارات و اضافه کردن آرای انتخابات پارلمانی سال گذشته این کشور مجرم شناخته شده اند.وی افزود،این حکم نهایی نیست و این افراد می‌توانند خواستار استیناف شوند.

این برای اولین بار است که پرونده مجریان متخلف انتخابات در افغانستان به دادگاه کشانده شده است که بر اثرمیزان تخلفات خود با حکم حبس مواجه می شوند.

افرادی که از سوی دادگاه افغانستان  به جرم سوء استفاده از صلاحیت های کاری خود در کمیسیون های انتخاباتی به زندان محکوم شده اند،مرتکب تخلفاتی در روند برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی این کشور در سال گذشته شدند و این باربرخلاف انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 مجریان متخلف انتخابات به دست عدالت سپرده شدند.
این پرسش وجود دارد که چنانچه برخورد با تخلف در نحوه عملکرد مجریان انتخابات افغانستان مورد توجه قوای مجریه و قضاییه این کشور است چرا به گزارش ها و حتی برخی پرونده های مربوط به تخلفات برگزار کنندگان انتخابات قبلی ریاست جمهوری افغانستان رسیدگی نشد؟

 در چنین شرایطی این گمانه مطرح است که هدف اصلی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و دستگاه قضایی این کشور در رسیدگی و صدور احکام بدوی برای مجریان اعضای متخلف کمیسیون های انتخاباتی،اطمینان دادن به مردم درباره راهبرد نهادهای حکومتی در صیانت از آرای شرکت کنندگان در انتخابات و برخورد قاطع با هر گونه تلاش برای مداخله و تاثیر گذاری در روند انتخابات است.

در دو انتخابات قبلی ریاست جمهوری و پارلمانی افغانستان در سال های 2014 و 2018 بروز تخلفات متعدد از سوی برگزار کنندگان انتخابات در کمیسیون های انتخاباتی این نگرانی را تشدید کرده است که میزان  مشارکت واجدان شرایط رای به دلیل عدم اطمینان به سلامت انتخابات وامانتداری آرا،کاهش پیدا کند.

بنابراین دولت و دستگاه قضایی افغانستان به منظور افزایش اعتماد عمومی به روند برگزاری انتخابات از طریق برخورد با مجریان متخلف انتخاباتی تلاش کرده تا به نوعی به مردم اطمینان دهد که انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشوربدون کمترین تخلف احتمالی برگزار شود.

 البته پیام دیگر رسیدگی به پرونده مسئولان سابق کمیسیون های انتخاباتی افغانستان و صدور حکم زندان برای آنان، به مقامات فعلی این نهادها است که برگزارکننده انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هستند.

به نظرمیرسد اشرف غنی با معرفی مجریان متخلف انتخابات سال گذشته پارلمانی افغانستان به برخی انتقادها به وی در عدم برخورد با فساد در کمیسیون های انتخاباتی راپاسخ داد و تلاش کرد تا از خود در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور چهره ای بیطرف در روند انتخابات نشان دهد.

اشرف غنی در هفته های اخیر از سوی برخی رقبای خود به استفاده از امکانات دولتی در تبلیغات انتخاباتی و تلاش برای مهندسی انتخابات آتی ریاست جمهوری متهم شده است.

  

     

          

     

کلیدواژه