سنبله 20, 1398 11:38 Asia/Kabul
  • بهره برداری از بخش دوم نیروگاه انرژی برق راغون در تاجیکستان / برق رسانی به افغانستان تسهیل شد

بخش دوم نیروگاه انرژی برق راغون افتتاح و مورد بهرده برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،دومین توربین نیروگاه برق آبی «راغون»  به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد استقلال تاجیکستان با حضور داشت امام علی رحمان، رییس جمهوری این کشور و سایر مقام‌های بلند پایۀ حکومتی و مقام‌های سیاسی و سفرای کشورهای خارجی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

برای پوشش خبری راه اندازی این نیروگاه حدود 200 خبرنگار از کشورهای روسیه، هندوستان، پاکستان، مالزی، اوکراین، اندونزی، اوزبکستان، قزاقستان، قرغیزستان، افغانستان، عربستان، ایران و چندین سازمان بین المللی خبری دیگر دعوت شده بودند.

این نیروگاه به صورت مجموعی ظرفیت تولید 6300 میگاوات برق را دارد که کار آن در دوران اتحاد شووری سابق آغاز شد و حکومت تاجیکستان تلاش کرد تا در یک دهۀ گذشته از طریق بسیج عمومی و استفاده از منابع مالی خارجی از جمله بانک جهانی کار آن را به انجام برساند.

مقام‌های تاجیکستان می‌گویند که آنان از طریق این نیروگاه روند برق رسانی را از طریق پروژۀ کاسا1000 به افغانستان و دیگر کشورهای منطقه آغاز می‌کنند.

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، دومین توربین نیروگاه برق آبی «راغون» را به مناسبت بیست هشتمین سالگرد استقلال این کشور کلید زد.

نیروگاه راغون در رودخانه  وخش در 110 کیلومتری شرق دو شنبه پایتخت تاجیکستان در حال ساخت است؛ این نیروگاه دارایی 6 توربین می‌باشد که هر توربین آن ظرفیت تولید 600 میگاوات برق را دارد و با ارتفاع 335 کیلومتر یکی از بلند ترین سدهای خاکی در آسیای میانه است.

امام علی رحمان، رییس جمهوری تاجیکستان در مراسم راه اندازی این نیروگاه گفت که با راه اندازی دومین توربین این نیروگاه، نیازمندی برق تاجکیستان به گونۀ صد درصدی برطرف و از این نیروگاه به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه نیز برق رسانی می‌کنند.

با تکمیل کار نیروگاه دومی و اول راغون اضافه از 1900 میگاوات برق تولید می شود. که تاجیسکتان، افغانستان،خجند و قم،قیراقم اول و قیرام دو،عینی و رودکی به درازی از هزار و صدکیلومتر انرژی تامین میکند.

انور میرزایوف، معاون بخش ساختمانی نیروگاه برق آبی راغون، می‌گوید، هم اکنون از دو خط برق راغون و چند شبکۀ دیگر به افغانستان برق رسانی می‌کنند و با تکمیل شدن کار ساخت نیروگاه راغون افزون بر افغانستان کشورهای ازبکستان و پاکستان را نیز زیر پوشش برق رسانی قرار می‌دهند.

وی می افزاید،در حال حاضر دو خط بلند شده که دو شنبه 1 و دو شنبه 2 به جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اوزبکستان پیوست شده است و در آینده با تکمیل کار ساخت چهار خط دیگر ما می‌توانیم برق بیشتر را نه تنها به افغانستان بلکه به دولت‌های دیگر از جمله پاکستان انتقال دهیم.

ساخت این نیروه گاه بیش از سه سال زمان برداشته است که در آن متخصصان از 40 کشور، طرح و نظریات شان را در میان گذاشته اند. در این میان 6 شرکت بزرگ از کشور های روسیه،چین،ایران و تاجیکستان در ساختمان سازی این نیروگاه بزرگ نقش ایفاکرده اند.

معین پور یزدان خواه ریس شرکت آریانا از ایران م میگوید که بیش از 18هزار کار گر در این نیروگاه کار کرده اند.

وی می گوید،کار مان شامل بخش های مختلف راه سازی در تاجیکستان هست، در راغون کار های سیول و راه سازی است. در شرکت ما حدود 40 نفر از ایرانی هست مصروف به کار. شرکت هم ساختار تاجیکی دارد. در اصل متخصصان ایرانی را استخدام کرده برای کار در راغون.

با این همه آغاز به کار بخش دومین نیروه گاه راغون امیدواری های را در میان شهروندان تاجیکستان نیز به میان آوروده است.

نیروگاه برق آبی راغون در نومبر سال 2018 توسط رییس جمهور این کشور راه اندازی شد.

گفته می‌شود که با تکمیل  کار ساخت این نیروگاه و راه اندازی تمام توربین‌های آن سالانه حدود 500 میلیون دالر برق تولیدی آن به فروش می‌رسد.

هزنیۀ مجموعی ساخت نیروگاه راغون 4 میلیار دلار برآورد شده است که 500 میلیون دالر آن را در سال 2017 بانک ملی تاجیکستان اوراق قرضه به بورس‌های بین المللی فروخت.

کلیدواژه