میزان 26, 1398 11:23 Asia/Kabul
  • صادرات محصولات کشاورزی افغانستان به امارات از طریق بندر چابهار ایران

بخش دیگری از محصولات کشاورزی افغانستان بزودی از بندر چابهار در جنوب شرق ایران به امارات عربی متحده صادر می شود.

"خان جان الکوزی" معاون هیأت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز پنج به "دویچه وله" گفت: در چند روز آینده هزاران تن از محصولات کشاورزی این کشور ازجمله پیاز از طریق بندر چابهار در جنوب شرق ایران به کشور امارات صادر می شود.

افغانستان در حالی به دنبال صادرات محصولات کشاورزی به امارات است که پیش از این بیشترین صادرات محصولات کشاورزی افغانستان به پاکستان صورت میگرفت اما افزایش تعرفه‌های گمرکی پاکستان مشکلاتی را برای صادرات به این کشور به وجود آورده است.

وزارت صنعت و تجارت افغانستان ماه گذشته اعلام کرد؛ برای نخستین بار از بندر چابهار، هزاران تن محصولات باغی به هند صادر شده است و انتظار می رود که صادرات از این مسیر به تدریج افزایش یابد.

برای نخستین بار کامیون‌های حامل کالاهای افغانستان پارسال طی مراسمی با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و سفیران کشورهای هند، ایران و ترکیه از ولایت نیمروز این کشور به بندر چابهار ارسال شد.

پیش از این بیشتر اموال تجاری افغانستان از مسیر پاکستان و همچنین از طریق هوایی به هند صادر می‌شد.

بندر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در حوزه آب‌های دریای عمان فعال است و اولین بندر اقیانوسی ایران نیز محسوب می شود. تا اکنون ۱۶۵ شرکت افغانستانی در این بندر مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

کلیدواژه