حمل 30, 1401 10:57 Asia/Kabul
  • هفدهم رمضان؛ سفر اعجازآمیز معراج پیامبر اسلام(ص)
    هفدهم رمضان؛ سفر اعجازآمیز معراج پیامبر اسلام(ص)

یکی از رخدادهای شگرف و شگفت انگیز که در صدر اسلام و برای شخص پیامبر اسلام (ص) اتفاق افتاد، سفر اعجازآمیز «معراج» است.

به گزارش رادیو دری؛ معراج یکی از بزرگترین معجزه های رسول اسلام (ص) بوده و عقول بشری از درک حقیقت آن عاجز است. در حقیقت معراج، بیرون رفتن از دایره مادیات و پا نهادن به آسمانهای فراتر است. این معجزه الهی در سایه عبودیت و بندگی خالص پیامبر اسلام (ص) حاصل شد  و آیات و روایات بسیاری، از آن با عظمت و شکوه یاد کرده است.

در شب هفدهم ماه مبارک رمضان، جبرئیل امین، مرکبی به نام «بُراق» را پیش آورد. محمد(ص) این سفر با شکوه و بی سابقه را از خانه ام هانی یا مسجدالحرام آغاز کرد، ولی با همان مرکب به سوی بیت المقدس روانه شد و در مدت بسیار کوتاهی در آن محل فرود آمد.

پیامبر اسلام در مسجدالاقصی با حضور ارواح پیامبران بزرگ مانند ابراهیم(ع)، موسی(ع) و عیسی(ع) نماز گزارد. سپس از مسجدالاقصی، «بیت اللحم» ـ زادگاه حضرت مسیح(ع) ـ و خانه های پیامبران دیدن کرد. پیامبر در برخی جایگاه ها به شکرانه چنین سفری و تحیت محل های متبرکه، دو رکعت نماز شکر به جای آورد.

آن گاه مرحله دوم سفر خود را که حرکت به سوی آسمان های هفت گانه بود، آغاز کرد. پیامبر همه آسمان ها را یکی پس از دیگری پیمود و ساختار جهان بالا و ستارگان را دید. ولی در هر آسمان به صحنه های تازه ای برمی خورد و با ارواح پیامبران و فرشتگان سخن می گفت.

سرانجام به «سدرة المنتهی» در آسمان هفتم و «جنةالمأوی» (بهشت برین) رسید و در آنجا، آثار شکوه پروردگار هستی را دید. وی چنان اوج گرفت و به جایی رسید که جز خدا، هیچ موجودی به آنجا راه نداشت. حتی جبرئیل از حرکت باز ایستاد و گفت: «به یقین، اگر به اندازه سرانگشتی بالاتر آیم، خواهم سوخت».

آنگاه حضرت محمد(ص) در آن جهان سراسر نور و روشنایی، به اوج شهود باطنی و قرب الی الله رسید. خداوند در این سفر، دستورها و سفارش های بسیار مهمی به پیامبر فرمود.

بدین صورت، معراج که از بیت الحرام ـ و به گفته بعضی، از خانه ام هانی، دختر عموی آن حضرت و خواهر امیرالمؤمنین علی(ع) ـ آغاز گشته بود، در سدرةالمنتهی پایان پذیرفت. سپس به پیامبر دستور داده شد از همان راهی که عروج کرده است، باز گردد.

خداوند خود این واقعه را تایید نموده و در آیه ابتدایی سوره اسرا می فرماید: « پاک و منزّه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته‌ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.»

کلیدواژه