اسد 07, 1402 15:05 Asia/Kabul
  • ذلت ناپذیری، ستم ستیزی، مسوولیت پذیری و اصلاح طلبی از درس های مهم قیام عاشورا است

روحانی و پژوهشگر مذهبی افغان ذلت ناپذیری، ستم ستیزی، مسوولیت پذیری، اصلاح طلبی و عدالتخواهی را از درس های مهم قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا دانست.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی فصیحی غزنوی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری تصریح کرد: یکی از درس ها و پیام های قیام ابا عبدالله الحسین (ع) و عاشورای حسینی ذلت ناپذیری است، آنچه حضرت امام حسین علیه السلام آن را با شعار "هیهات من الذله" فریاد کرد و این شعار استراتژیک و مهمی است که از آن زمان تا امروز دارای اهمیت است. ذلت ناپذیری انسان را ضعیف و نابود می کند اما با ذلت ناپذیری انسان می تواند با آزادی تمام زندگی شرافتمندانه داشته باشد، ذلت پذیری عمل ناشایستی است و امام حسین علیه السلام در زندگی خود ذلت ناپذیر بود.

وی افزود: از درس های دیگر عاشورا ستم ستیزی و مبارزه با ستمگران است، یک مسلمان باید به هر شکلی که می تواند با ظلم و ستم مبارزه کند. امام حسین (ع) فرمودند مثل من هیچ گاه با مثل یزید بیعت نمی کند زیرا یزید ستمگر و فساد پیشه بود و یک انسان آزاده نمی تواند در برابر یک انسان ستمگر کرنش کند.

به گفته این روحانی افغان یکی دیگر از درس های عاشورا مسوولیت پذیری است چنانکه در روایات هم به مسوولیت و مسوولیت پذیری انسان ها تاکید شده است. امام حسین (ع) هم مسوولیت خویش را در قبال اسلام احساس کرد و وظیفه خود را به نحو احسن انجام داد. درس دیگری هم که می توان از واقعه عاشورا آموخت اصلاح طلبی است، اگر در جامعه ای فساد و جنایت وجود داشته باشد انسان باید اقدام به اصلح طلبی کند چنانکه حضرت امام حسین (ع) هدف از قیام خود را اصلاح در امت جدشان اعلام کردند.

فصیحی غزنوی عنوان کرد: عدالتخواهی یکی دیگر از درس های عاشورا است، هر انسان عدالتخواهی باید در برابر ستم و بی عدالتی ایستادگی کند. امام حسین (ع) تلاش می کرد که در سطح جامعه عدالت اجتماعی در ابعاد مختلف آن پیاده شود، ضمن اینکه فساد ستیزی را هم پیشه خود کرده بودند.

وی اضافه کرد: ایثار و فداکاری از دیگر درس های عاشورا است، در واقعه کربلا جوانان بنی هاشم و اصحاب باوفای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سعی می کردند برای فداکاری، جان نثاری و شهادت طلبی از یکدیگر پیشی بگیرند. به این ترتیب فرهنگ شهادت طلبی و گسترش آن در جامعه هم از درس های دیگر عاشورا محسوب می شود. امام حسین (ع) و یاران ایشان در شهادت طلبی پیشگام بودند و امتی که ایثار و شهادت طلبی پیشه کند هیچ گاه شکست نمی خورد.

 

کلیدواژه