میزان 27, 1402 12:59 Asia/Kabul
  • ثبت ۲۱ اثر ایران در فهرست میراث ناملموس یونسکو
    ثبت ۲۱ اثر ایران در فهرست میراث ناملموس یونسکو

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران از ثبت ۲۱ اثر ایران در فهرست میراث ناملموس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) خبر داد.

به گزارش رادیو دری، «علی دارابی» قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در نشست تخصصی زیرمنطقه‌ای "میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای غربی و مرکزی" که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، گفت: بیش ازسه هزار میراث ناملموس در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.

دارابی با بیان اینکه ایران رُتبه ششم را در ثبت میراث ناملموس یونسکو در دنیا دارد، افزود: ۲۱ اثر ایران در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده که ۹ اثر آن به صورت مشترک با دیگر کشور‌های منطقه است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران ثبت پرونده‌های مشترک با دیگر کشور‌ها را باعث تبادل تجارب و نقطه عطفی در وفاق و همگرایی و زمینه‌سازی در رسیدن به صلح پایدار دانست و گفت: پاسداری از میراث ناملموس، فرصتی جهانی و برجسته برای ماندگاری آن در جامعه بین المللی است.

به مناسبت سالگرد تصویب کنوانسیون ۲۰۰۳ ناظر به پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس، "نشست زیرمنطقه‌ای تخصصی میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی در آسیای غربی و مرکزی با تاکید بر نقش فعالان غیردولتی" از سوی مرکز مطالعات میراث ناملموس در آسیای مرکزی و غربی و با همکاری مرکز بین‌المللی اطلاع‌رسانی و میراث فرهنگی ناملموس در منطقه آسیا - اقیانوسیه و همچنین سازمان مردم نهاد "باغ پارسی، میراث زنده" (سازمان مشاور یونسکو)، شامگاه سه‌شنبه در اصفهان، مرکزایران، آغاز شد.

14اثر تاریخی ایران در نوبت ثبت در فهرست میراث جهانی

کلیدواژه