جدی 22, 1402 15:56 Asia/Kabul

در همایش پاسداشت زبان فارسی در افغانستان که در مشهد برگزار شد از نخستین جایزه ادبی مولانا نیز رونمایی شد.

به گزارش غزل حسین زاده خبرنگار رادیو دری، همایش بزرگداشت مولانا و پاسداشت زبان فارسی از سوی موسسه فرهنگی خرد سرای فردوسی در فرهنگسرای مصلی نژاد مشهد برگزار شد.

برگزاری همایش پاسداشت زبان فارسی در افغانستان 

دکتر علیرضا قیامتی استاد دانشگاه و مولانا شناس ایرانی در این همایش ضمن بیان اشتراکات مردم افغانستان و ایران گفت: مولانا شخصیت دردانه ای است که پیوند دهنده مردم دو کشور است و این پیوند را هیچ کس نمی تواند از این حوزه تمدنی بگیرد.

وی در ادامه افزود: شخصیت و تفکر مولانا ابعاد جهانی دارد و می تواند همه مردم جهان را به هم پیوند دهد.

سید ابوطالب مظفری رئیس موسسه فرهنگی دردری در این مراسم به تنش زدایی در زبان فارسی اشاره کرد و گفت: زبان فارسی در طول چند دهه گذشته به یک دعوای سیاسی تبدیل شده است در حالی که نباید تمدن و زبان را با چنین چالش های مواجه کرد.

برگزاری همایش پاسداشت زبان فارسی در افغانستان 

مظفری در ادامه افزود: همه اقوام باید توجه داشته باشند که در جهت حفظ زبان فارسی کوشا باشند، چرا که اگر زبان فارسی در افغانستان تقویت شود، باعث می شود که زبان پشتو و دیگر زبان ها هم تقویت شود.

نجیب بارور شاعر افغانستانی در این مراسم گفت: در حوزه تمدنی فلات ایرانی اختلاف زیادی افتاده است و فرهنگ ها و اقوام مختلفی که باعث اختلاف ملت های این حوزه می شود شکل گرفته است ولی تنها چیزی که در حال حاضر همچنان ملت ها و مردم این منطقه را به هم پیوند می دهد، زبان فارسی است. ‌

رونمایی از نخستین جایزه ادبی مولانا و قرائت بیاینه هیات داوران این جایزه که دکتر یادمان حکمت آن را قرائت کرد، بخش دیگری از این مراسم بود. اجرا موسیقی سنتی افغانستان توسط گروه موسیقی امیر خسرو بلخی پایان بخش این مراسم بود.

برگزاری همایش پاسداشت زبان فارسی در افغانستان 

زبان فارسی زبان رایج افغانستان است

کلیدواژه