میزان 02, 1403 16:50 Asia/Kabul

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت زبان فارسی به شعر و ادبیات زنده است و با شعر شاعرانی چون فردوسی واژگان فارسی صدها سال حفظ شده اند.

محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در حاشیه همایش «زبان فارسی و جغرافیای شاهنامه» به مناسبت روز گرامیداشت شعر و ادب فارسی به رادیو دری گفت: زبان فارسی به شعر و ادبیات زنده است و هرچقدر که بتوانیم زبان شعر را در نسل های جوان و نوجوان نشر دهیم و آنان در نشست و برخاست با شعرا از ظرافت های شعر فارسی لذت ببرند قطعا سطح علاقمندی آنان به شعر افزایش خواهد یافت.

حسین زاده گفت: در دوره ای زندگی می کنیم که زبان فارسی به دلیل حضور رسانه‌های جمعی و فضای مجازی، مورد هجمه گسترده زبان های بیگانه قرار دارد و شعر و ادبیات می تواند ابزار بسیار موثر و هوشمندی در دفاع از زبان فارسی باشد.

وی افزود: ما با شعر فردوسی واژگانی را صدها سال حفظ کرده ایم که سینه به سینه از پدران ما منتقل شده است و شاعران میراث دار این گنجینه ها هستند که با شعرهای خود این میراث را به نسل های بعدی می سپارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی درباره اهمیت برگزاری مراسم روز شعر و ادب فارسی و برنامه هایی از این دست نیز گفت: وظیفه ماست که از استادانی که شاگردپروری کردند و با سرودن اشعار وزین در گسترش شعر و زبان فارسی قدم های بزرگ برداشتند تشکر کنیم و همچنین این‌گونه مراسم ها دارای پیامی به نسل های جوان‌تر شعرا است که فرصت را قدر بدانند و از بزرگان الگو بگیرند که در این صورت قطعا می توانند در گسترش شعر فارسی و علاقمند کردن نسل های نوجوان و جوان نقش جدی ایفا کنند.

حسین زاده درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه خراسان رضوی برای حفظ و گسترش زبان فارسی نیز گفت که مجموعه شهرداری مشهد به مناسبت روز شعر و ادب فارسی اشعار برگزیده شاعران خراسانی را اکران شهری کرد و جلسات هم اندیشی با مسوولان انجمن های شعر و ادبیات برگزار و پیشنهادهایشان دریافت شد که پیشنهادهای عملیاتی در حال اجرایی شدن است.

وی همچنین گفت: آموزش و پرورش و چندین نهاد و سازمان فرهنگی اعلام آمادگی کردند که در شوراهای سیاستگذاری شعر و داستان فعالیت جدی داشته باشند تا در علاقمند کردن نوجوانان و جوانان به ادبیات بیشتر نقش آفرینی کنند.

تجلیل از دو شاعر افغانستانی و ایرانی در همایش «زبان فارسی و جغرافیای شاهنامه» در مشهد

کلیدواژه